För några år sedan fick medlemmarna i Örnsköldsviks Bilkår kallelse till medlemsmöte där huvudärendet var att diskutera nedläggning av kåren. Två av de som gick på mötet var Marlene Westman och Paula Holmström och de berättar att medlemsmötet sa "NEJ - vi gör ett försök att dra igång kåren igen."
Det blev startskottet för en utvecklingsresa i kåren som pågår än. En av slutsatserna på det där mötet 2018 var att om vi lägger ned vår kår så blir det väldigt långt att åka för medlemmarna om man ska delta på kåraktiviteter och bilkårskänslan kommer att dö. Och det var säkert riktigt, för på de sex år som gått så har kåren fördubblat sitt medlemsantal, från 35 till 70 medlemmar, och antalet medlemsaktiviteter har ökat påtagligt.
På ett seminarium under årets forum för funktionärer delade Marléne Westman, kårchef och Paula Holmström, vice kårchef med sig av sina erfarenheter. Deras budskap är enkelt; börja i det lilla och gör det som ni tycker är kul!
-”Vi tycker att Spelet om trafiken är ett jättebra koncept, med spelplanen med olika aktiviteter under året som är enkla att ordna i kåren, så vi började med det helt enkelt. ”TrafikQuizet är ju jättekul!”
-”Tidigare hade vi kanske bara en sommaravslutning och en julaktivitet, men nu har vi många fler aktiviteter under året och ibland när vi tycker att det har gått lång tid sedan vi hade någon aktivitet så ordnar vi en extra”, berättar Marléne och Paula.
Under seminariet delar Marléne och Paula med sig av en väldigt handfast checklista för att komma igång med ett utvecklingsarbete i sin kår:
- Fokusera på det som är roligt
- Börja med det enkla, tex trafikaktiviteter
- Våga fråga medlemmar om att hjälpa till
- Ställ inte in – var glad för dem som kommer
- Stötta varandra i styrelsen, beröm och lita på varandra
- Utnyttja kontakter/nätverk för att ordna tex studiebesök
- Utnyttja Studiefrämjandet
- Kårchefen behöver inte ha koll på allt, våga delegera och lita på varandra
Ett annat tips som de gav var att kommunicera med medlemmarna på alla möjliga sätt. Nya medlemmar får snabbt ett telefonsamtal från kåren. Man använder sms-sändlistor för att bjuda in till kåraktiviteter och man berättar om aktiviteterna i sociala medier, både inför och efter. Tack vare det så ser medlemmarna att det händer grejer och blir inspirerade att komma på nästa aktivitet. Man vill ju vara med i en kår där det händer saker!