hallare

Bandvagnsförare bistår räddningstjänsten

Det varma och torra vädret har gjort att brandrisken i skog och mark varit extrem de senaste veckorna och just nu rasar flera skogsbränder på olika håll. Sala är återigen drabbat.

Tidigare ikväll beslutades att Trafikverket ska stödja Räddningstjänsten med släckningsarbetet. Insatsen handlar konkret om att använda våra bandvagnsförare för att transportera vatten till brandområdet. Lars Carlsson, bilkårist i Skaraborg och en av dem som tillsammans med Trafikverkets insatsledare ansvarar för bandvagnsstyrkan berättar nu ikväll att han varit inne i brandområdet, så nära det går att komma för att få en uppfattning om omfattningen och hur bandvagnarna ska kunna stödja.

”Bandvagnar körs nu ned till brandområdet och lastas av på vägen. Parallellt med detta har några av bandvagnsförarna i Bilkåren och FAKs förarpool i Trafikverket kallats in och just nu är sex förare på plats och det kan bli aktuellt att kalla fler beroende på hur det utvecklar sig”, berättar Lars.

Insatsen utgår från Broddbo Bygdegård som ligger strax väster om Sala.

Sedan tidigare är hemvärnspersonal inkallad för att bistå och tidigare idag fick Bilkåren frågan om vi hade förare med lastbilsbehörighet bland våra medlemmar som kan bistå. Efter ett snabbt upprop på Facebook lyckades vi få ihop ett antal förare som är beredda att hjälpa till med vattentransporter.

@Bilkaristen

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren