Skrivet den 17 maj av Bilkåristen
Denna vecka pågår Trafikverkets övning Vattensalamander i Borlängetrakten. Övningsnamnet ska ge en hint om att det har med vatten att göra. Bilkårens och FAKs bandvagnsförare som ingår i Trafikverkspoolen har inbjudits till övningen där nya kunskaper och förmågor kopplat till olika vattenscenarier är i fokus. Det kan handla om översvämning, men också behovet av att kunna transportera bandvagnarna på och i vatten. Förarna deltar under fyra dagar och under veckan genomförs alla moment två gånger, så på så sätt är det nästan 40 förare som deltar.
Förarna ryckte in vid Trafikverkets materieldepå i Borlänge och innan det första övningsmomentet vidtog, gör man uttag fordon och utrustning packas. Första övningsmoment är en landsvägsmarsch till övningsområdet, Trafikverkets kursgård Dala-Storsund mellan Borlänge och Falun. En del av marschen gjordes med hjälp av Trafikverkets pontonfärja, där fordonen kördes ombord och färjades över ett vattenparti. Pontonfärjor är en del av Trafikverkets krisberedskap som kan transporteras och byggas ihop där de ska användas. Maxlasten överstiger vida vad de sex bandvagnarna som får plats på färjan väger.
På övningsplatsen utbildas förarna i nya moment som inte ingår i den vanliga utbildningsstegen, men man övar och repeterar också moment som man har grundkunskaper om sedan tidigare. En del av övningen är att samverka med andra och öka kunskapen och förståelsen för olika aktörers förmåga. På plats i Dala-Storsund fanns FRG från Falun och Gagnef som delade med sig av kunskaper och gav förarna utbildning i fördämningsteknik, bland annat testades en modell som ”reser sig själv” när vattnet stiger. En lika smart som enkel konstruktion. Sjöräddningssällskapet fanns också på plats.
Ett teoripass handlade om hypotermi, dvs hur man ska omhänderta människor som är kraftigt nedkylda. Nyttig och viktig kunskap. Förarna fick också en genomgång om säkerhetsbestämmelser och vilka åtgärder man ska göra om man måste simma med bandvagnen. Det är inte bara bottenpluggar och täta dörrar som krävs i förberedelser, länspumpar måste fungera, flytväst ska vara påtagen, skvalpskydd monterat och takluckor öppna är några exempel på förberedelser.
Repetition av orientering och handhavande av Rakel, vård och reparationer av fordonen och backning med ledare hanns också med under övningen.