Vattensalamander

Skrivet den 17 maj av Bilkåristen

Denna vecka pågår Trafikverkets övning Vattensalamander i Borlängetrakten. Övningsnamnet ska ge en hint om att det har med vatten att göra. Bilkårens och FAKs bandvagnsförare som ingår i Trafikverkspoolen har inbjudits till övningen där nya kunskaper och förmågor kopplat till olika vattenscenarier är i fokus. Det kan handla om översvämning, men också behovet av att kunna transportera bandvagnarna på och i vatten. Förarna deltar under fyra dagar och under veckan genomförs alla moment två gånger, så på så sätt är det nästan 40 förare som deltar.

Förarna ryckte in vid Trafikverkets materieldepå i Borlänge och innan det första övningsmomentet vidtog, gör man uttag fordon och utrustning packas. Första övningsmoment är en landsvägsmarsch till övningsområdet, Trafikverkets kursgård Dala-Storsund mellan Borlänge och Falun. En del av marschen gjordes med hjälp av Trafikverkets pontonfärja, där fordonen kördes ombord och färjades över ett vattenparti. Pontonfärjor är en del av Trafikverkets krisberedskap som kan transporteras och byggas ihop där de ska användas. Maxlasten överstiger vida vad de sex bandvagnarna som får plats på färjan väger.

På övningsplatsen utbildas förarna i nya moment som inte ingår i den vanliga utbildningsstegen, men man övar och repeterar också moment som man har grundkunskaper om sedan tidigare. En del av övningen är att samverka med andra och öka kunskapen och förståelsen för olika aktörers förmåga. På plats i Dala-Storsund fanns FRG från Falun och Gagnef som delade med sig av kunskaper och gav förarna utbildning i fördämningsteknik, bland annat testades en modell som ”reser sig själv” när vattnet stiger. En lika smart som enkel konstruktion. Sjöräddningssällskapet fanns också på plats.

Ett teoripass handlade om hypotermi, dvs hur man ska omhänderta människor som är kraftigt nedkylda. Nyttig och viktig kunskap. Förarna fick också en genomgång om säkerhetsbestämmelser och vilka åtgärder man ska göra om man måste simma med bandvagnen. Det är inte bara bottenpluggar och täta dörrar som krävs i förberedelser, länspumpar måste fungera, flytväst ska vara påtagen, skvalpskydd monterat och takluckor öppna är några exempel på förberedelser.

Repetition av orientering och handhavande av Rakel, vård och reparationer av fordonen och backning med ledare hanns också med under övningen.

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren