Vanliga människor har sovmorgon på lördagar…

Skrivet den 01 november av Bilkåristen

Det är en tidig lördagsmorgon en mörk oktoberdag i Villingsberg. I matsalen sitter gänget som ägnar veckoslutet åt att lära sig mer om bandvagnar och vidareutbilda sig för sitt uppdrag för Svenska Kraftnät. Då säger nån det, ”vanliga människor har sovmorgon en sån här dag”. Vi garvar lite och konstaterar att det här är värt några sovmorgnar och mysiga fredags/lördagskvällar i TV-soffan. För vad är roligare än att köra bandvagn?

Kursen, avancerad 1, är det tredje och sista steget för att bli färdigutbildad bandvagnsförare i poolen som ska bistå elbolagen vid stora störningar i elförsörjningen. Helgen handlar om elsäkerhet för att ha behörighet att jobba i ledningsgator. Men det de flesta brinner mest för är bandvagnen. Vi repeterar vissa moment och bygger på med nya. Det här kurssteget kör alla deltagare modifierade bandvagnar med flak istället för kupa på bakvagnen och med dieselmotorer istället för bensinmotorer som det är i originalutförandet.

Vid inventeringen konstateras att det saknas tändstiftsnyckel. ”Ja just ja, sån behöver man ju inte på en dieselmotor.” ”Och, nej, man behöver ju ingen ringspärrnyckel för att spänna banden på den här typen av band.” Kunskaperna ligger där, lite under ytan, men när man så sakteliga kommer in i det igen så kommer kunskaperna tillbaka. Likadant är det på körplanen. Det går fort att komma in i manövreringen trots att det gått många månader sedan man senast satt i en bandvagn. Alla hjälps åt, flera har träffats på de tidigare kursstegen och känner varandra och det är kul att ses igen och kämpa vidare.

Ett nytt moment på det här kurssteget är utbildning i kran och vinsch. Många av Svenska Kraftnäts bandvagnar är utrustade med det och det är viktigt att våra förare behärskar tilläggsutrustningen. Funktion och säkerhet gås igenom och sen är det övning som gäller.

Kranen kommer väl till pass när det ska lastas tunga prylar på flaken och vinschen kan användas till mycket. Man kan dra loss sig själv om man kört fast, men också dra loss andra eller dra bort träd eller annat för att skapa framkomliga vägar. Alla lär sig också att använda lös vajer, linlås, stroppar  och block för att kunna ändra dragriktningen eller få dubblad dragkraft.

Roligast är det dock när vi kommer ut i terrängen. Vi börjar i lite ”snäll” terräng när det är ljust. Mörkret faller snabbt i slutet av oktober så svårighetsgraden ökar. Ut med ficklampa och reka lämplig fortsatt väg. Oftast går det bra, men ibland tvingas man helt enkelt ge upp och hitta annan väg. Orientering är ett annat viktigt moment, att komma fram till rätt punkt utan att det finns vägar eller ledningsgator att följa. det kan vara en utmaning i dagsljus, men är förstås ännu svårare i mörker. Men det man tränar på blir man bra på.

Efter tvätt och smörjning pustar vi ut i lektionssalen över en fika. Utvärdering, påskrifter av förarbevis, utdelning av välförtjänta kursintyg och en genomgång av fortsatta utbildningsgången i form av repetition och möjlighet att delta i övningar mm. Alla är nöjda och glada, men rätt möra i kroppen efter fyra dagars intensiv kurs i Villingsberg.

Bilkåren - något för mig?

Bilkåren rekryterar och utbildar fordonsförare till Sveriges totalförsvar, dvs frivilliga till både det militära och det civila försvaret. Våra medlemmars engagemang bidrar till viktiga samhällsfunktioner. Vi gör skillnad på riktigt när det verkligen behövs.

Vi är ca 5400 medlemmar som är med i 49 kårer spridda över hela landet. Alla, både män och kvinnor, oavsett ålder, som är svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige är välkomna som medlemmar. Tillsammans bygger Sveriges beredskap – Totalförsvaret!

Läs mer om att bli bilkårist

Har man rätt att vara ledig från jobbet för att utbilda sig?

Nej, det finns ingen lag som ger dig rätt att vara ledig under utbildningen. Däremot ger många arbetsgivare sina anställda ledigt för utbildningen. Om man utbildat sig för en befattning i Hemvärnet deltar man i årliga övningar med förbandet och då har man rätt till ledighet för att tjänstgöra i Försvarsmakten. Rätten regleras i lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m. Hemvärnssoldater tjänstgör normalt endast under kortare krigsförbandsövningar om 4-13 dagar per år, beroende på befattning.

Hur gammal kan man vara för att gå med i Hemvärnet?

Kravet är att du är svensk medborgare och över 18 år och du kan vara med till och med du blir 70. I normalfall får man gå med fram till dess att man är 58 år, men även här görs bedömningar från fall till fall.

Behöver jag körkort för att bli medlem?

Om du vill engagera dig som förare i den civila krisberedskapen krävs det att du har en viss körkortsklass och vill du utbilda dig till förare inom Hemvärnet så krävs det lägst B-körkort. Men för att bli medlem i Bilkåren behöver du inte ha körkort.

Vilken ersättning får jag när jag går kurs?

Alla kurser för att utbilda sig till befattningar och uppdrag i totalförsvaret är kostnadsfria. Under utbildningen får du fri mat och logi samt ersättning för resan till kursplatsen. Du får också en viss ersättning, på vardagar (eller helger om du skulle jobbat) får du en summa motsvarande din sjuklönegrundande inkomst (SGI). Denna summa är max 1295:-/dag för 2023. Om du går en helgkurs får du en mindre ersättning på 146:-/dag.

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

Visa ditt engagemang som bilkårist!

Bilkårens shop
@Bilkaristen

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren

Gör verklig nytta

Gå med i bilkåren