Vad var det för jäkla djur?

Skrivet den 28 mars av Bilkåristen

Ikväll har Bilkårens rikstäckande trafikquiz avgjorts. En av årets definitiva höjdpunkter! Självklart var vi i Hofors-Torsåkers Bilkår med och slogs om vinnartiteln. Vi var ett riktigt taggat startfält. Flitens lampa lyste och adrenalinet pumpade ända in i mål! Vi var riktigt nöjda och kände rejäl vinstvittring i år… ända tills vi hade ringt in svaren! Ha, ha.

Dom som klurat ut frågorna ska ha en riktig eloge! Herregud vad ni hade lyckats bra, ni borde älska oss som verkar ha gått på varenda fint! Vilken rolig, salig blandning av frågor! Men vi i Hofors-Torsåkers Bilkår är då bra på en sak, det är då ett som är säkert, nämligen att gotta oss och att ha trevligt också för den delen!

Tusen tack till alla som var med ikväll. Tack till kluringarna i centralstyrelsen och ett (preliminärt) stort grattis till Uppsala Bilkår! Ett stort grattis även till våra underbara kompanjoner och grannar Gävle Bilkår som ligger på en andra plats! Vi i vår kår känner oss delaktiga i Gävles resultat då dom verkligen vässade geniknölarna i sitt enda mål med kvällen.. att slå oss! Grattis från mitt hjärta..ni lyckades! Men kom ihåg kära vänner.. resultatet är preliminärt. It aint over till its over !

Tusen tack alla inblandade. Somnar med en mätt mage och ett lyckligt leende på läpparna! (det kommer dock att dröja då jag bara ser noter och hör vissa toner i mitt huvud.. vad var det för jäkla djur? Ge mig frid!

Anna-Lena Holmstrand, kårchef i Hofors-Torsåkers Bilkår

Hela gänget som tävlade i Hofors-Torsåker.

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren