Utvärderad och utåtriktad

Skrivet den 27 oktober av Bilkåristen

ik-fordon-boden
Agneta och Andreas flankerade av sina instruktörer, Inger och Tarja.

Tisdagen den 18 oktober samlades vi fyra elever på IK Hjulfordon vid I19 i Boden. Innan kursstart hade vi fått några övningar att förbereda hemifrån, bla en självpresentation. De första dagarna matades vi med olika utbildningsmetoder och riskmedvetenhet.

Men sen så kom då äntligen inryckningen för Grundkurs Tung Lastbil som skulle bli våra elever.

Det var nu vi skulle försöka visa om vi är lämpade för att bli instruktörer genom att förbereda och hålla några olika lektioner. Allt eftersom veckan gick så blev tempot högre och två av oss bestämde sig för att lämna kursen.

Det är ingen lek, mycket förberedelsetid och säkerhetstänk föregår varje övning, men det har varit en mycket rolig och givande utbildning där man utvecklats som person och lärt sig mycket nytt.

Vi har blivit utvärderade med hjälp av mycket feedback både från våra erfarna instruktörer Inger och Tarja samt från övriga i kursen, vilket har hjälpt oss framåt mot målet att bli fordonsinstruktör, nu gäller det bara att bearbeta all information och lära sig att tillämpa den.

Hälsningar

Andreas och Agneta

gk-tlb-boden
Hela GK Tung lastbil samlade.

 

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren