Uppdrag för Polisen? – Utrymning i stor skala

Skrivet den 01 september av Bilkåristen

Vi samlades på Scandic hotell i Västerås. Vissa kom långt bort ifrån, som Cecilia från ”en förort till Byske” som hamnade i min 4-grupp med f.d. reservofficer Carl och Christer från Göteborg som varit med i Bilkåren sedan 2009. Trots det avslöjande namnet på kursen var vi lite osäkra på exakt vad vi skulle göra på kursen och några av oss var nya inom bilkåren. Kursen var det första steget och samarbetet mellan Bilkåren och Polismyndigheten är nytt, detaljer är fortfarande under utveckling.

Malin Dreifaldt höll i kursen tillsammans med Lars Karlsson och Jenny Stridsman. Med var även anställda från Länsstyrelsen i Värmland som var intresserade av ämnet.

polisen västeråsRedan den första timmen sattes ribban högt då polisen Ronny Hörman, som jobbar med utbildning inom Polismyndigheten förklarade bakgrunden till kursen, Bilkårens samarbete med polisen och hur polisens organisation ser ut. Han var väldigt duktig och engagerande. Det kändes bra att ha en så insatt och högt uppsatt polis komma och lotsa in oss bilkårister i rätt tänk och ge oss den bakgrund som vi kan behöva vad gäller särskilda lagar som träder i kraft och de steg man bör ta vid en utrymning. Ett exempel ur mina anteckningar:

  • Lägesbild
  • Beslut
  • Organisera
  • För ut beslut
  • Skapa rutin för dokumentation
  • Återkoppling och uppföljning

Det går en gräns mellan en ”normal händelse” och något som är utöver detta fick vi lära oss. Kursen handlade om det som kallas ”särskild händelse”. Som: när en liten skogsbrand blir en eldstorm. När en bilolycka visar sig vara ett terrordåd. När radioaktivitet sprids efter en kärnolycka. Folk som måste bort från ett område snabbt eller ta sig inomhus för att skydda sig. När det är ”allvarlig risk för personer liv och hälsa och när samhällets funktioner hotas”.

Det är oroliga tider vi lever i samtidigt som samhällets resurser är ansträngda. Riksdagen har gett i uppdrag att återskapa totalförsvaret. Bilkåren har alltid varit en viktig del i detta har jag som nybörjare fått läsa och nu har även polismyndigheten och Bilkåren kommit överens om ett samarbete vad gäller ”Storskalig utrymning” utöver de uppdrag Bilkåren redan har för samhället.

Polisen fick oss engagerade i diskussion kring terrorism och hur terrorister tänker och hur vi ska tänka. Polisen kan som exempel beordra inrymning, att folk på skolor och gallerior ska låsa in sig och gömma sig vid skjutningar. Vi bilkårister kan då vara med och planera hur man senare ska utrymma folket och transportera bort dom säkert.

Vi fick veta att de som vill bli logistiker måste ha egen kapacitet att leda men även, såklart, en kontaktperson hos polisen som man för en dialog med. Vi kursdeltagare undrade ofta vem som gav order men vi lärde oss att det är samarbete som gäller. Kommun, Polis, Länsstyrelse (staten) och vi frivilliga måste föra en dialog. Vi bilkårister som deltar vid en ”särskild händelse” (som förhoppningsvis aldrig inträffar) blir anställda av polisen när det sker. Vi måste därför förstå vilka vi representerar.

Fredagen var lång och det var mycket att ta in men intressant och lärorik, de flesta bodde på hotellet och såg på Sveriges fotbollsdamer spela final i OS utom vi västeråsare som smet hem efter en lång dag.

Malin var den som förklarade ramarna och lagar och instanser mer i detalj. Ansvarsprincipen, likhetsprincip och närhetsprincip bland annat. Vissa detaljer i vårt uppdrag diskuteras alltjämt dock mellan Polisen, Bilkår och andra intressenter, som till exempel om vi ska hjälpa till med avspärrningar och övriga transporter.

På lördagen kom ännu en bra föreläsare. Brandmannen Björn Svensson som var en av dom som räddade en man ut från skogen när den stora skogsbranden i Västmanland rasade. Han visade film från branden och återberättade det väldigt bra. För oss västmanlänningar en omskakande tid. Många bilkårister var med och kämpade mot branden och kunde berätta hur de upplevde det hela när de körde bandvagn till exempel, och Malin Dreifaldt som var med i länsstyrelsens arbete under branden.

Lite historier som brandmannen berättade och lite vi kom fram till vad det handlade om, vad man ska tänka på vad gäller utrymningsarbete:

”Hör av dig om du behöver mer”. Plötsligt hade han bara stått där i skogen med en dunk diesel i sin skåpbil, en privatperson, äldre man hade hjälpt brandman Björn som hade fått ont om bränsle när den stora skogsbranden i Västmanland rasade som värst.

När vinden vände och plötsligt hotade det lilla samhället med en eld som spred sig fort fick man akut börja utrymma ett litet samhälle som alla hade trott var utom fara. Man knackade dörr. På ett ställe var det en gammal kvinna som ropade kom in och hon satt vid köksbordet färdigklädd med skor på och väska packad. ”När åker vi?” sa hon. Hon hade förstått vad som var på gång före de andra.

Björn berättade med stor inlevelse om hur brandmän och privatpersoner reagerat vid den stora händelsen och vi fick mycket inspiration och hade intressanta diskussioner runt detta med så stora kriser.

bild polis västeråsKursen var fredag – söndag och det gick åt mycket kaffe, godsaker och mat! Vid kursens slut kände vi oss väldigt engagerade och kände oss redo att utrymma och ville veta när vidareutbildning skulle gå av stapeln. Om ni funderar på att genom Bilkåren stå till polisens tjänst kan jag rekommendera denna kurs och hoppas vi aldrig ska få använda kunskaperna i skarpt läge.

Fredrik Berglund

 

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren