Ungdomar på snöskoterutbildning i Arvidsjaur

Skrivet den 10 april av Bilkåristen

20150410_114213

Nu börjar utbildningen lida mot sitt slut och jag kan lova er att ungdomarna har hittat muskler som de inte visste att de hade i kroppen. Jag tror att samtliga håller med om att det inte har varit någon påsklovssemester som de varit på. Många insåg ganska snart att det kanske hade behövts lite bättre kondition för att hantera det här tunga fordonet i djup snö.

Utöver att de har fått lära sig att köra snöskotern med kälke, haft både teknik och teori så har det varit en hel del annat som de har fått lära sig för att överlevna i vintermiljö. Av personalen från Vinterenheten så fick de information om vilken utrustning man behöver och hur man hanterar den. Likaså vikten av att hålla reda på den materielen man har och det fick en av ungdomarna bittert erfara när spaden stod kvar bort i skogen efter en fastkörning.

Att hjälpas åt, samarbeta och hålla koll så att alla var med lärde de sig snabbt för det var sällan man själv orkade komma loss om man lyckats köra fast i snön. Lika varierande terräng som ungdomarna har fått köra i lika varierande väder har vi haft. Aptiten har det inte varit något fel på, allt de har fått har gått ner, de är ju konstant hungriga och äter som hästar, allt ifrån hamburgare, grönpåse till att fixa ved och laga mat i muurikka själva.

murikka

Med en kort sammanfattning så här långt så kan man bara säga att de har varit otroligt duktiga och kämpat hela veckan, men så har det också blivit många byten av svettblöta tröjor.

Ingela

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren