Steg för steg, från en hand till en annan

Skrivet den 30 oktober av Bilkåristen

Anhöriga_1IMG_20151028_143953

Jag har nu avslutat dag två som frivillig på Migrationsverket anläggning i Ljungbyhed. Här är det helt andra arbetsuppgifter för oss än vad vi hade i Malmö.

Jag har bland annat:

Varit delaktig att lämna transferkvitton.
Sökt efter folk i de olika rummen för att meddela transfer till annat boende.
Delat ut hygienartiklar, mjölkersättning, blöjor, tvål osv osv.
Letat kläder till babys och barn.
(De vuxna hänvisas till Röda Korsets tider på anläggningen, måndag, onsdag, fredag samt söndag, mellan tio och tolv. Där får de en uppsättning per person av skor, tröja, byxor och jacka.)
Lämnat ut Sampack som innehåller lakan, handdukar och husgeråd.
Tagit uppgifter och ringt vårdcentral för att boka tid för asylsökande.
Ringt taxi eller skjutsat dessa till vårdcentral i Migrationsverkets hyrda fordon.
Lekt med barnen som samlas runt Migrationsverkets kontor.
Skrivit upp dossienummer samt adresser till släkt som kan ta emot asylsökande som vill från Ljungbyhed.
Lyssnat på dem samt försökt kommunicera med dem på engelska och enstaka ord på arabiska.
Skrattat med dem.

Och till sist vinkat farväl till gänget som jag daktade min sista arbetsdag i Malmö. De kände igen mej och jag dem. Idag åkte de med transferbuss i riktning mot Kristianstad, mot nytt boende. Vem vet, vi ses kanske igen.

/Anna, bilkårist och frivillig.

Fotnot: Daktning är att man fotograferar den asylsökande, noterar längd och ögonfärg samt tar fingeravtryck på dem.

ljungbyhed-jpg

 

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren