Starstrucked av en Blackhawk

Skrivet den 27 maj av Bilkåristen

FoFö Berg
Som Fordonsförare i insatspluton i Hemvärnet i nu tio år har jag fått vara med om en hel del. Det är alltid lika spännande, många nya utmaningar och lärdomar i ett högt tempo. I förväg vet man aldrig vad som kommer att hända, bara att det kommer att hända en hel del.

Den här fredagen på 18:e Hemvärnsbataljonens KFÖ började vi tidigt, min pluton har fått ett eskortuppdrag. Rikshemvärnschefen, Estlands militärattaché och några officerare är på väg till Gävle i en Blackhawk för att besöka vår övning.

Min grupp agerar förstyrka och vi anländer Gävleborgsgruppens område i vår Sprint (Pb8) en dryg timme innan de andra.
Området är redan säkrat av de våra och nu stängs grindarna, ingen mer får komma in. Gruppen placeras ut för att skydda området. Jag hamnar vid grinden och tar på mig skyddsvaktsrollen.
Blackhawk, Foto Per-Erik Krause
Foto: Per-Erik Krause

Vi stoppar några fordon, bl a renhållningsbilen som snällt får vänta utanför området tills momentet är över. Läget är lugnt men förväntningarna höga. Inte var dag man kommer i kontakt med en Blackhawk och när den väl kommer genom molnen, flyger en lov runt området och sedan landar 40 meter ifrån mig är jag helt pirrig och har ståpäls. Rikshemvärnschefen och hans följe kliver ur och mottas av bland andra Gävleborgsgruppens Chef Övlt Raymond Iller. De försvinner in i en byggnad. Helikoptern startar sina motorer igen, lyfter och ger sig iväg i ett moln av grus som blästrar oss som står vid grinden. Momentet är över, alldeles för snabbt.

Strax därpå kommer mc-ordonnansen, grindarna öppnas igen och resten av plutonen kör in på området med fyra sprintar till som ska ingå i transportens huvudstyrka. När de tagit över är det dags för min grupp att köra iväg till nästa stopp för VIP-besöket. Samma procedur där, vi rekar området och blir nu placerad att bevaka det bakre stängslet.
Mc-ordonnansen är länken mellan oss och transportskyddet och ser till att allt flyter på som det ska och att eskortstyrkan vet vart de ska när de kör in på området. Det är viktigt att framryckningen går smidigt och att det inte blir några oväntade stopp under färden.

Så fortsätter det i några timmar till, VIP-besöket eskorteras runt övningens insatsområde och besöker bl a batstaben, koket och en o-plats. Vår grupp fortsätter att agera förstyrka och resten av plutonen sköter eskortskyddet. Vi vet inte hela rutten från början utan får veta ett besöksmål i taget. Det kräver samarbete på flera plan, vi kan inte planera så långt i förväg, ändå måste allt vara förberett när eskortstyrkan kommer fram. Det gäller att bibehålla fokus under tid och i oväntade situationer. Klart det händer saker men inget som inte kan rättas till under färden. Vi avslutar eskorten på samma ställe där den började. Övningsmomentet är lyckat, alla är nöjda, besöket tackar för sig och vi drar vidare mot nästa uppdrag.

Det var första gången vi var en renodlad Sprint-pluton. Det är smidiga följsamma fordon som passar bra vid eskort. Dock saknar jag ksp-skytten på taket och förmågan till terrängkörning.
Det hände såklart mycket mycket mer under mina fyra dagars krigsförbandsövning, det här var bara ett moment. Men det var ett moment jag kommer att minnas länge, jag känner mig starstrucked av en Blackhawk.

Var rädda om er där ute
FoFö Berg

Bilkåren - något för mig?

Bilkåren rekryterar och utbildar fordonsförare till Sveriges totalförsvar, dvs frivilliga till både det militära och det civila försvaret. Våra medlemmars engagemang bidrar till viktiga samhällsfunktioner. Vi gör skillnad på riktigt när det verkligen behövs.

Vi är ca 5400 medlemmar som är med i 49 kårer spridda över hela landet. Alla, både män och kvinnor, oavsett ålder, som är svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige är välkomna som medlemmar. Tillsammans bygger Sveriges beredskap – Totalförsvaret!

Läs mer om att bli bilkårist

Har man rätt att vara ledig från jobbet för att utbilda sig?

Nej, det finns ingen lag som ger dig rätt att vara ledig under utbildningen. Däremot ger många arbetsgivare sina anställda ledigt för utbildningen. Om man utbildat sig för en befattning i Hemvärnet deltar man i årliga övningar med förbandet och då har man rätt till ledighet för att tjänstgöra i Försvarsmakten. Rätten regleras i lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m. Hemvärnssoldater tjänstgör normalt endast under kortare krigsförbandsövningar om 4-13 dagar per år, beroende på befattning.

Hur gammal kan man vara för att gå med i Hemvärnet?

Kravet är att du är svensk medborgare och över 18 år och du kan vara med till och med du blir 70. I normalfall får man gå med fram till dess att man är 58 år, men även här görs bedömningar från fall till fall.

Behöver jag körkort för att bli medlem?

Om du vill engagera dig som förare i den civila krisberedskapen krävs det att du har en viss körkortsklass och vill du utbilda dig till förare inom Hemvärnet så krävs det lägst B-körkort. Men för att bli medlem i Bilkåren behöver du inte ha körkort.

Vilken ersättning får jag när jag går kurs?

Alla kurser för att utbilda sig till befattningar och uppdrag i totalförsvaret är kostnadsfria. Under utbildningen får du fri mat och logi samt ersättning för resan till kursplatsen. Du får också en viss ersättning, på vardagar (eller helger om du skulle jobbat) får du en summa motsvarande din sjuklönegrundande inkomst (SGI). Denna summa är max 1295:-/dag för 2023. Om du går en helgkurs får du en mindre ersättning på 146:-/dag.

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

Visa ditt engagemang som bilkårist!

Bilkårens shop
@Bilkaristen

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren

Gör verklig nytta

Gå med i bilkåren