Så mycket snö! Så roligt!

Skrivet den 19 februari av Bilkåristen

Idag ryckte 19 bandvagnsförare ut från Boden där vi gjort vinterutbildning de senaste nio dagarna. Boden bjöd på fin vintermiljö med otroliga mängder snö, men lite varmt tyckte kursledningen. Lite varmt i detta sammanhang betyder mellan 2 och 10 minusgrader.

Alla som kört bandvagn vet hur kul det är. Men allra roligast är det trots allt i snö. Eftersom bandvagnen har relativt lågt marktryck så blir det som att surfa ovanpå snön – väldigt läckert. Men det är klart att det blir tufft om terrängen är svår och man kör fast. Då är det kämpigt att jobba i meterhög snö. Lite hjälp hade vi av snöskor, men det var mer än en gång som man stod med snö upp till midjan.

En av höjdpunkterna var isvaksbadet. Lite nervöst innan, men efteråt känner man sig nöjd. Isvaksbad är ett krav för att man ska få göra is-rekognosering och få köra över is. Badet var en naturlig fortsättning på vår Kallt Väder-utbildning, där man får lära sig hantera kylan.

Vi har också utbildats i varmhållning av bandvagnen, särskilt viktiga vårdpunkter vintertid, kört mörkerorientering, kört halkkörning, brutit plogvallar och  mycket mer. En häftig bonusupplevelse var ett mäktigt norrsken en kväll när vi var ute och körde.

Alla var överens om att vi lärt oss mycket och att det varit roligt. Och när vi skiljdes åt var det lite vemodigt, för några har följts åt genom hela bandvagnsutbildningen och det är många veckor att campera ihop.

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren