Rapport från ny medlem på GU-F

Skrivet den 01 juni av Bilkåristen

GUF1
Sitter hemma i Jämtland och ser tillbaka på två intensiva veckor på GU-F i Skredsvik.
Jag blev medlem i Bilkåren i början av april och ganska omgående var det dags att anmäla sig till GU-F då jag gjorde min värnplikt som vapenfri brandman på 90-talet. Visste inte riktigt vad jag skulle mötas av i Skredsvik, men jag kan lugnt säga att det blev två mycket omtumlade veckor.

Tidiga mornar, ett högt tempo, mycket nytt att lära, massa nya vänner och mycket skratt! Att man kan bli så sammansvetsad med nya kamrater på så kort tid är fantastiskt. Deltagarna på denna GU-F bestod till huvuddelen av medlemmar från Bilkåren, det fanns även representanter från Lottorna, FMCK, FFK, och SBHK.

Cirka 140 h planerade aktiviteter på två veckor kräver sina instruktörer. Våra instruktörer hade gjort ett mycket bra planeringsarbete och genomförde kursen på ett mycket fördömligt sätt. Så efter två veckor bland backarna på Skredsviksbasen kan jag konstatera att jag har fått massa ny kunskap och är nu redo för Bilkårens alla aktiviteter och att framöver bli specialist som fordonsförare i Hemvärnet.

Tack till alla på GU-F, Skredsvik! Vi ses snart igen!

Daniel Krusevi, Bilkåren Östersund
GUF2

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren