Praktikant på väg mot kursadjutant

Skrivet den 17 juni av Bilkåristen

IMG_1678[1]

Praktikant jag är, en praktikant till Carin Widestål Liljenberg, och ska bli kursadjutant.

Just nu har vi hållit på i 6 dagar, huvudet är inte riktigt med , men Carin är lugn. Det ordnar sig. Okey, tänker jag, men var är den röda tråden?!!!!!  Finns ingen,  säger den rutinerade Carin.

Det bara händer saker, vi löser problem, vi fixar fika och handlar på Maxi. Maxi i Enköping är ett välkänt ställe nu, det gäller ju att man inte kör vilse i en ny stad.

Sen har vi den där pappersbiten, det ska göras utbetalningsunderlag, sammanställningar, betyg och så vill alla ha pengar, upprepar hela tiden SGI, ni måste ta ut ett nytt varje år……. beslutsdatum är det som gäller.

Sen ska man nog fixa en adjutantlåda med lite bra ha saker som gem, tejp, kaffekokare och egen dator mm….

Men riktigt kul och väldigt givande, härliga elever, många goa människor runtomkring en. Man är ju en i gänget.

Men hoppas hitta den röda tråden någon gång……………….

Susanne Klaar, snart kursadjutant

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren