På kursplatsbesök i Östersund

Skrivet den 22 oktober av Bilkåristen

tlb_plan
Sitter på flygplatsen i Östersund. På väg hem från en fantastisk dag tillsammans med instruktörer och elever på grundkurs tung lastbil.
I Östersund ligger ett tunt lager snö på marken och temperaturen ligger runt noll.

Eleverna är inne på sin första period och idag var det teori i körning i Östersunds ytterområden som stod på schemat. Med vid besöket var Stefan Hallén, chef för PRODFRIV. Senare på dagen anslöt även chefen för FMLOG, Torgny Henryson. De 15 eleverna har just nu fullt upp med att läsa teori – i morgon är det teoriprov!

Som riksbilkårchef känns det viktigt för mig att hinna träffa elever och instruktörer. Idag hann jag visserligen inte prata med alla men jag fick en ganska tydlig bild av hur instruktörer och elever uppfattar vår verksamhet. Jag fick också möjlighet att åka med flera av eleverna. Och jag kan inte låta bli att bli lite nostalgisk. Det är 18 år sedan jag själv gick Gk Tlb i Villingsberg. Mycket har hänt sedan dess – men mycket är också bekant.
väggplansch
Jag är stolt och glad över att kunna ta emot besökare och visa dem den verksamhet som Bilkåren bedriver. Bilkåren fyller en mycket viktig funktion. Och behovet av transporter finns hos många aktörer i samhället.
Stort tack till alla som gjorde dagen så fantastisk! Lycka till!

Malin Dreifaldt, Riksbilkårchef

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren