På besök hos lindragningskursen

Skrivet den 13 mars av Bilkåristen

Grått, mulet och småkallt var det i linjegatan som är utbildningsplatsen i Åsbro för lindragningskurs och el-övning denna vecka. Det är egentligen två separata aktiviteter, men flera moment är de båda grupperna integrerade. På båda delarna deltar bandvagnsförare från vår förarpool i Svenska Kraftnät.

Förutom bandvagnsförare är det linjemontörer från olika el-bolag i hela landet. El-övningen drog igång i söndags då montörer och förare ryckte in. De jobbar i tre tillfälliga linjelag som övar olika moment tillsammans. Scenariet för övningen är att en ledning har blivit förstörd och gjort hela Örebro strömlöst. När vi besökte övningen övade ett linjelag att resa en sk Kanadastolpe. Det är en tillfällig elstolpe som byggs i sektioner genom att man sammanfogar nio 3-meterssektioner på höjden. Bandvagnen används för att dra upp delarna och i stolpen klättrar montörer som säkrar sektion för sektion. Imponerande!

Parallellt pågår alltså en kurs för några av våra bandvagnsförare som också lär sig att dra ”lina”, dvs tillfälliga elledningar. Även dessa hann vi besöka och se hur bandvagnen sakta men säkert tog sig fram med linan som så småningom ska upp i de tillfälliga stolparna och på så sätt åter strömförsörja Örebro.

Det är vid såna här övningar som man verkligen förstår hur viktig funktion våra bandvagnsförare är när det blir skarpt läge. Och det är otroligt nyttigt att få öva tillsammans med personal från elbranschen.

Eva och Susanne

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren