Nu är vi igång!

Skrivet den 08 maj av Bilkåristen

 

genomgångVi är nu inne på dag tre på årets första grundkurs bandvagn i Bilkårens regi. Kursledningen har varit på plats i Villingsberg några dagar innan och förberett, men det blir liksom inget riktigt drag förrän alla elever kommer. I lördags morse ryckte fjorton blivande bandvagnsförare in, från Kiruna i norr till Linköping i söder. Ett härligt, positivt gäng!

Första helegn är alltid intensiv, det är mycket man vill hinna. Allt praktiskt ska ju funka med sängar, mat, utrustning och fordon och man behöver lite grundläggande teori innan man gå vidare. När treje dagen så småningom är slut har vi betat av inventering och uttag av fordon, lastsäkring (både teori och praktik), lite trafikteorirepetition, Försvarsmaktens vårdsystem, daglig tillsyn, smörjsystem och dessutom börjat köra körgård och på slingor på väg.

Igår hade vi dessutom besök av rikshemvärnschefen Roland Ekenberg som följde övningarna under några timmar och berättade lite aktuellt från Hemvärnet och alla fick chans att ställa frågor. Alltid uppskattat med besök på våra kursplatser!

Till kursledningens hjälp den första veckan har vi elever som går IK (Instruktörskurs) Fordon och som ska bli bandvagnsinstruktörer. De håller i en del av övningarna för grundkursen och det är ett samarbete som är roligt och funkar bra.

Grundkurs bandvagn barmark består av två delar om vardera två veckor, så det är rätt lång tid, men mycket som ska hinnas med. Kanske skriver vi nåt mer senare under kursen hur det går för oss.

Hälsningar från kursledningen på GK Bandvagn i Villingsberg

kursledning

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren