MUCK

Skrivet den 13 juli av Bilkåristen

William

Totalt fyra veckors intensiv bandvagnsutbildning är slut. Grattis alla till väl genomförd kurs, och grattis till välförtjänta förarbevis på BV 206 med tillkopplad kärra. Det har inte bara varit lätt hela tiden, att bli bandvagnsförare kräver sin kvinna eller man. Envishet, nära till skratt och rätt attityd för att lära sig och utvecklas. Det har detta fantastiska gäng haft. Därför har de nått målet!

Ikväll har vi käkat avslutningsmiddag, skrattat ät gemensamma upplevelser. I backspegeln blir även tillfällena då det var kämpigt och motigt roliga. När bandet jäklades vid bandbytet, när kärran vek sig åt fel håll vid backövningarna, när stövlarna satt fast i myren vid bärgningen eller när trötta hjärnor skulle orientera och göra rätt vägval i skogen när det mörknat. Men det är värt allt. Bandvagn är fantastiskt!

Det har varit en ära och ett sant nöje att vara kurschef för detta gäng.

Gruppbild

Grattis Hemvärnet till ett helt gäng nya, kompetenta och engagerade bandvagnsförare!

Eva, kurschef

 

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren