Med lastbil på kurs i Boden

Skrivet den 29 januari av Bilkåristen

snöhög
Med början den 19 Januari så åkte vi ett glatt gäng, nyblivna lastbilsförare upp till Boden, 14 förare som varit på Revinghed, och 4 förare som varit i Halmstad. Målet var att lära oss om hur kylan påverkar både lastbilarnas förmåga under kallt väder, och vad vi förare ska tänka på, när det är så kallt att man kan förfrysa kroppen och tappa fokus på både fordon och kamrater i ens omgivning. För att få starta den praktiska delen i utbildningen så var det ett krav att klara den teoretiska delen som heter Kallt Väder. Lt Lagerwall med mångårig kunskap i detta ämne, fick oss alla att förstå det mesta, som man måste tänka på, och hur man ska agera för att inte kylskador ska uppstå. Vi fick marschera oss varma i 25 minus och sedan bygga vindskydd av snö i grupp om tre soldater, en skottade och dom andra värmde sej med kaffe och varma kläder.

DSC_1394
För att testa hur en värmare fungerar på lastbilen så ställdes 6 lastbilar ute under natten, och tillfället kunde inte varit mer lämpligt, på morgonen var det 32 grader kallt och nu var det verkligen ett stort behov av att värma bilarna innan dom skulle startas. Halva styrkan turades om att jobba hårt med att få värmarna att fungera, och den andra halvan gick in och värmde sej. Fem lastbilar startade utan problem, en lastbil fick startas med hjälp av flamstart, det fungerade bra men var knappast någon mjuk start. Det blev en hel del körning på riktig vinterväg, både bred landsväg och smal skogsväg. Att starta i backe gick över förväntan mycket bra, den stränga kylan hjälpte till så att fästet var bättre än man kunde tro.

När vi kört några varv på samma slinga provade vi att använda snökedjor ståendes mitt i backen. Ett mycket bra hjälpmedel som var effektivt. I nästan 30 minus satte vi på dom på hjulen, vilket visade sej vara mer jobb med än vi först trodde. Några passade inte alls och några var trasiga, efter lite fix så kunde i stort sett alla bilar provköras med kedjor påtagna. Samtidigt var halva styrkan på halkbanan ute på heden, och fick verkligen känna att farten är den faktor som man måste tänka på när man kör på vintern, en mycket bra övning. Det blev uppenbart för ett par av oss att med för hög fart så får man hälsa på snödrivan!
Som sista stora moment åkte vi långkörning upp mot Harads och Bodträskfors, iklädda full stridsmundering, kroppsskydd och stridsväst, en nyttig upplevelse som inte händer ofta.

DSC_1409
Vi körde i kolonn och att få 8 lastbilar att fungera ihop på vinterväg utan samband var inte så enkelt, men kolonnen höll ihop och kom fram utan problem.
Innan vi körde in våra lastbilar för sista gången i varmgaraget var vi ute i skogen och körde mörkerkörning, den kvällen lovar jag att många somnade med ett leende på läpparna.
En fördel med vinter är att vården på lastbilarna är enkel, bara lite småfix och städning i hytten behövdes.
Lokalerna på I19 var alldeles lysande, ett enormt garage med allt man behöver, och lektionssalen i direkt anslutning, gör att vi hela tiden varvade teori med praktik.
Helt enkelt en mycket lyckad utbildning med bra instruktörer, som absolut alla förare borde gå, jag kan garantera att vi har tagit med oss massor av kunskaper efter denna vecka.

Lundberg – Umeå Bilkår

Bilkåren - något för mig?

Bilkåren rekryterar och utbildar fordonsförare till Sveriges totalförsvar, dvs frivilliga till både det militära och det civila försvaret. Våra medlemmars engagemang bidrar till viktiga samhällsfunktioner. Vi gör skillnad på riktigt när det verkligen behövs.

Vi är ca 5400 medlemmar som är med i 49 kårer spridda över hela landet. Alla, både män och kvinnor, oavsett ålder, som är svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige är välkomna som medlemmar. Tillsammans bygger Sveriges beredskap – Totalförsvaret!

Läs mer om att bli bilkårist

Har man rätt att vara ledig från jobbet för att utbilda sig?

Nej, det finns ingen lag som ger dig rätt att vara ledig under utbildningen. Däremot ger många arbetsgivare sina anställda ledigt för utbildningen. Om man utbildat sig för en befattning i Hemvärnet deltar man i årliga övningar med förbandet och då har man rätt till ledighet för att tjänstgöra i Försvarsmakten. Rätten regleras i lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m. Hemvärnssoldater tjänstgör normalt endast under kortare krigsförbandsövningar om 4-13 dagar per år, beroende på befattning.

Hur gammal kan man vara för att gå med i Hemvärnet?

Kravet är att du är svensk medborgare och över 18 år och du kan vara med till och med du blir 70. I normalfall får man gå med fram till dess att man är 58 år, men även här görs bedömningar från fall till fall.

Behöver jag körkort för att bli medlem?

Om du vill engagera dig som förare i den civila krisberedskapen krävs det att du har en viss körkortsklass och vill du utbilda dig till förare inom Hemvärnet så krävs det lägst B-körkort. Men för att bli medlem i Bilkåren behöver du inte ha körkort.

Vilken ersättning får jag när jag går kurs?

Alla kurser för att utbilda sig till befattningar och uppdrag i totalförsvaret är kostnadsfria. Under utbildningen får du fri mat och logi samt ersättning för resan till kursplatsen. Du får också en viss ersättning, på vardagar (eller helger om du skulle jobbat) får du en summa motsvarande din sjuklönegrundande inkomst (SGI). Denna summa är max 1295:-/dag för 2023. Om du går en helgkurs får du en mindre ersättning på 146:-/dag.

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

Visa ditt engagemang som bilkårist!

Bilkårens shop
@Bilkaristen

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren

Gör verklig nytta

Gå med i bilkåren