Med lastbil på kurs i Boden

Skrivet den 29 januari av Bilkåristen

snöhög
Med början den 19 Januari så åkte vi ett glatt gäng, nyblivna lastbilsförare upp till Boden, 14 förare som varit på Revinghed, och 4 förare som varit i Halmstad. Målet var att lära oss om hur kylan påverkar både lastbilarnas förmåga under kallt väder, och vad vi förare ska tänka på, när det är så kallt att man kan förfrysa kroppen och tappa fokus på både fordon och kamrater i ens omgivning. För att få starta den praktiska delen i utbildningen så var det ett krav att klara den teoretiska delen som heter Kallt Väder. Lt Lagerwall med mångårig kunskap i detta ämne, fick oss alla att förstå det mesta, som man måste tänka på, och hur man ska agera för att inte kylskador ska uppstå. Vi fick marschera oss varma i 25 minus och sedan bygga vindskydd av snö i grupp om tre soldater, en skottade och dom andra värmde sej med kaffe och varma kläder.

DSC_1394
För att testa hur en värmare fungerar på lastbilen så ställdes 6 lastbilar ute under natten, och tillfället kunde inte varit mer lämpligt, på morgonen var det 32 grader kallt och nu var det verkligen ett stort behov av att värma bilarna innan dom skulle startas. Halva styrkan turades om att jobba hårt med att få värmarna att fungera, och den andra halvan gick in och värmde sej. Fem lastbilar startade utan problem, en lastbil fick startas med hjälp av flamstart, det fungerade bra men var knappast någon mjuk start. Det blev en hel del körning på riktig vinterväg, både bred landsväg och smal skogsväg. Att starta i backe gick över förväntan mycket bra, den stränga kylan hjälpte till så att fästet var bättre än man kunde tro.

När vi kört några varv på samma slinga provade vi att använda snökedjor ståendes mitt i backen. Ett mycket bra hjälpmedel som var effektivt. I nästan 30 minus satte vi på dom på hjulen, vilket visade sej vara mer jobb med än vi först trodde. Några passade inte alls och några var trasiga, efter lite fix så kunde i stort sett alla bilar provköras med kedjor påtagna. Samtidigt var halva styrkan på halkbanan ute på heden, och fick verkligen känna att farten är den faktor som man måste tänka på när man kör på vintern, en mycket bra övning. Det blev uppenbart för ett par av oss att med för hög fart så får man hälsa på snödrivan!
Som sista stora moment åkte vi långkörning upp mot Harads och Bodträskfors, iklädda full stridsmundering, kroppsskydd och stridsväst, en nyttig upplevelse som inte händer ofta.

DSC_1409
Vi körde i kolonn och att få 8 lastbilar att fungera ihop på vinterväg utan samband var inte så enkelt, men kolonnen höll ihop och kom fram utan problem.
Innan vi körde in våra lastbilar för sista gången i varmgaraget var vi ute i skogen och körde mörkerkörning, den kvällen lovar jag att många somnade med ett leende på läpparna.
En fördel med vinter är att vården på lastbilarna är enkel, bara lite småfix och städning i hytten behövdes.
Lokalerna på I19 var alldeles lysande, ett enormt garage med allt man behöver, och lektionssalen i direkt anslutning, gör att vi hela tiden varvade teori med praktik.
Helt enkelt en mycket lyckad utbildning med bra instruktörer, som absolut alla förare borde gå, jag kan garantera att vi har tagit med oss massor av kunskaper efter denna vecka.

Lundberg – Umeå Bilkår

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren