Skrivet den 29 januari av Bilkåristen
Med början den 19 Januari så åkte vi ett glatt gäng, nyblivna lastbilsförare upp till Boden, 14 förare som varit på Revinghed, och 4 förare som varit i Halmstad. Målet var att lära oss om hur kylan påverkar både lastbilarnas förmåga under kallt väder, och vad vi förare ska tänka på, när det är så kallt att man kan förfrysa kroppen och tappa fokus på både fordon och kamrater i ens omgivning. För att få starta den praktiska delen i utbildningen så var det ett krav att klara den teoretiska delen som heter Kallt Väder. Lt Lagerwall med mångårig kunskap i detta ämne, fick oss alla att förstå det mesta, som man måste tänka på, och hur man ska agera för att inte kylskador ska uppstå. Vi fick marschera oss varma i 25 minus och sedan bygga vindskydd av snö i grupp om tre soldater, en skottade och dom andra värmde sej med kaffe och varma kläder.
För att testa hur en värmare fungerar på lastbilen så ställdes 6 lastbilar ute under natten, och tillfället kunde inte varit mer lämpligt, på morgonen var det 32 grader kallt och nu var det verkligen ett stort behov av att värma bilarna innan dom skulle startas. Halva styrkan turades om att jobba hårt med att få värmarna att fungera, och den andra halvan gick in och värmde sej. Fem lastbilar startade utan problem, en lastbil fick startas med hjälp av flamstart, det fungerade bra men var knappast någon mjuk start. Det blev en hel del körning på riktig vinterväg, både bred landsväg och smal skogsväg. Att starta i backe gick över förväntan mycket bra, den stränga kylan hjälpte till så att fästet var bättre än man kunde tro.
När vi kört några varv på samma slinga provade vi att använda snökedjor ståendes mitt i backen. Ett mycket bra hjälpmedel som var effektivt. I nästan 30 minus satte vi på dom på hjulen, vilket visade sej vara mer jobb med än vi först trodde. Några passade inte alls och några var trasiga, efter lite fix så kunde i stort sett alla bilar provköras med kedjor påtagna. Samtidigt var halva styrkan på halkbanan ute på heden, och fick verkligen känna att farten är den faktor som man måste tänka på när man kör på vintern, en mycket bra övning. Det blev uppenbart för ett par av oss att med för hög fart så får man hälsa på snödrivan!
Som sista stora moment åkte vi långkörning upp mot Harads och Bodträskfors, iklädda full stridsmundering, kroppsskydd och stridsväst, en nyttig upplevelse som inte händer ofta.
Vi körde i kolonn och att få 8 lastbilar att fungera ihop på vinterväg utan samband var inte så enkelt, men kolonnen höll ihop och kom fram utan problem.
Innan vi körde in våra lastbilar för sista gången i varmgaraget var vi ute i skogen och körde mörkerkörning, den kvällen lovar jag att många somnade med ett leende på läpparna.
En fördel med vinter är att vården på lastbilarna är enkel, bara lite småfix och städning i hytten behövdes.
Lokalerna på I19 var alldeles lysande, ett enormt garage med allt man behöver, och lektionssalen i direkt anslutning, gör att vi hela tiden varvade teori med praktik.
Helt enkelt en mycket lyckad utbildning med bra instruktörer, som absolut alla förare borde gå, jag kan garantera att vi har tagit med oss massor av kunskaper efter denna vecka.
Lundberg – Umeå Bilkår