Med fordon äldre är 30 år

Skrivet den 01 mars av Bilkåristen

I lördags var det dags för den 29de upplagan av ”Kalldrage” – Umeå Veteransbilsällskaps (UVS) ”Vinter-veteran-Orienterings-tipsrunde-rally” för fordon äldre än 30 år – och vi i Umeå Bilkår var självklart på plats, med en TGB20, för att försvara vår 3dje plats från förra årets upplaga 😄 ”Rally-slingan” är ca 15 mil lång, uppdelad i 2 eller 3 delsträckor, den går oftast på mycket smala, hala, krokiga, backiga, tidvis ödsliga men mycket vackra vägar och efter slingan finns det på väldigt många ställen publik som fikar, grillar, vinkar, fotar och bara njuter av de fordon som invaderar de små byavägarna – 107 startande ekipage i år, varav 2 stycken mopeder (burr)!

Jag hade hoppats på större uppslutning från våra medlemmar när vi fick klartecken av Västerbottensgruppen att även i år få låna ett fordon för att vara med och visa upp oss, men med tanke på den tråkiga pandemin så var det nog lika bra att vi inte var fler än undertecknad, Jens, min dotter Maia och hennes kompis i fordonet.  Men till vår hjälp hade vi fler medlemmar – Christina, Josefine, Mia, Jeanette, Patrik bl a – i en messengergrupp där vi i fordonet fick hjälp med frågorna.

Tävlingsmomenten i år var fler än förra året, men frågorna var färre då UVS tagit hjälp av radiokanalen Pop&Rock för att ställa frågorna, allt för att de tävlande inte skulle behöva stanna efter vägen vid uppsatta frågeskyltar. Starten gick 9.30, frågorna ställdes mellan 10.30 – 12.15. Övriga moment var, såklart, att klara av att orientera oss efter anvisade noter, att hitta 24 bokstäver som i slutänden skulle bli en mening med 5 ord – ”UVS gillar alla gamla fordon” var meningen de sökte och den klurade Josefine ut! – samt ett bildsök där vi skulle hitta 16 fotograferade objekt efter vägen. Jens gav sig på bilderna redan innan vi hade åkt iväg och tack vare att han hade kört sopbil för några år sen i det område som en del av sträckan gick igenom och jag bor i Vännäs som var en stor del av den avslutande sträckan så var det inte så många bilder som vi faktiskt var tvungna att riktigt leta efter. Den bild vi kände var mest hopplös var en översnöad sten!! ”Den hittar vi ju aldrig sa vi” och skrattade gott, men nog tusan hittade vi av den också – vilken lycka!! 😄

I år, av 107 startande ekipage, så kom vi på en delad 2:a plats – bara 1 poäng från en 1:a plats!!

Jag är mäkta stolt över mina duktiga medlemmar som levererade svar på svar – jag satt ju bara och körde och levererade bokstäverna och frågorna till Jens. Jens hade emellanåt ett jäkla sjå med sin ”sekreterar- och messengersgruppsuppdaterar-uppgift”, men han klarade den med bravur!

Vi kommer självklart att vara med på detta nästa år också, om jag så ska ställa upp själv! För det är så välarrangerat av UVS så det är en fröjd att vara med och ännu större fröjd är det ju, såklart, att komma på prispallen, fast jag inte är en tävlingsmänniska.

För er som vill se hur det såg ut på startplats på CircleK i Vännäsby så var MOS (Motorblog of Sweden) på plats; https://www.youtube.com/watch?v=BxGtXzRUcpU

Kattis Hennström, kårchef Umeå Bilkår

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren