Man slås av hur förbaskat roligt det är!

Skrivet den 14 februari av Bilkåristen

En nybliven allmäninstruktör kommer till gamla KA5 i Härnösand för att gå IKT-Fordon, ja vad är nu IKT-Fordon? Instruktörskurs tillämpning fordon, jag har innan den här kursen gått instruktörskurser för att bli allmäninstruktör, men i den här kursen ska jag få tillämpa mina instruktörsfärdigheter med avseende på fordonstjänst. Detta som en del av vägen för att bli fordonsinstruktör.

IKT-Fordon går alltid parallellt med en annan kurs, i det här fallet så går den samtidigt som GK vinter TGB30/40 och TLB. Detta för att kunna tillämpa och öva sina färdigheter på ”skarp trupp”, i de tidigare instruktörskurserna så har vi mest övat på varandra. På skarp trupp gäller det att snäppa upp, man kan inte lära ut fel och skarpa elever kräver bra lektioner. Man får försöka sätta sig in i hur man själv vill att det ska vara, jag har ju också gått den här kursen som elev men nu får man ta på sig lite andra glasögon. Sedan så kan jag meddela att en annan utmaning med avseende på ”skarpa elever” är att ”skarpa” i det här fallet inte bara betyder att det är riktiga elever på en riktig kurs utan också att dessa elever är skärpta, de kan redan mycket och har gjort detta förut, dock nu i en ny kontext som är vinterförhållanden.

Det är något speciellt med vinterkurser, att se sex stycken terrängbilar bryta plogvallar med en fantastisk utsikt från Härnön och det vackert belägna skjutfältet. Se en lastbil kuska runt med en bandvagn på flaket på snåriga och hala vintervägar. Blåslampor som lyser upp i vinternatten och sedan den där härliga doften av diesel och förväntningar när order marschfärdiga kommer på den krispiga morgonkvisten.

Jag får mycket goda förutsättningar att hantera de utmaningar som följer med på en sådan här instruktörskurs. Vi är inte många elever som går instruktörskursen så vi får nästintill obegränsat med handledning av mycket erfarna fordonsinstruktörer, får ta del av deras erfarenheter, får tips om hur man kan hantera den ökade komplexiteten som kommer med fordonstjänsten till skillnad från att t.ex. öva marschanträden på en grundutbildning. En stor del av behållningen är också att få se och vara med när de andra instruktörerna arbetar, hur de gör och varför.

Att få vara en del av instruktörslaget ger många intressanta erfarenheter men man slås också av hur förbaskat roligt det är!

För det är just det, roligt, min förhoppning är att dessa otroligt duktiga instruktörer ska bli mina kollegor en dag, och ja, då är det mycket motiverande att ”målbilden” är så otroligt positiv.

Det jag kan sammanfatta mina erfarenheter med i slutet på den här kursen är faktiskt just motivation, lösningsorientering och glädje. Glädjen över att möta nya människor, möta instrukörer och möta nya elever, jag vet inte om jag har haft tur men i alla fall på den här GK Vinter så har det varit ett otroligt trevligt och driftigt gäng. Men också dela med sig av sin egen glädje i framförallt fordonstjänsten (till och med vid slutvård). Det finns något väldigt härligt med den lösningsorienterade andan som genomsyrar verksamheten – vi löser det. Nu är jag, om något, klart motiverad att fortsätta utbildningsstegen för att bli fordonsinstruktör! Framåt, framåt!

Från ett snart upptinat Härnösand, 20190214

Carl Ögren, Uppsala Bilkår

Bilkåren - något för mig?

Bilkåren rekryterar och utbildar fordonsförare till Sveriges totalförsvar, dvs frivilliga till både det militära och det civila försvaret. Våra medlemmars engagemang bidrar till viktiga samhällsfunktioner. Vi gör skillnad på riktigt när det verkligen behövs.

Vi är ca 5400 medlemmar som är med i 49 kårer spridda över hela landet. Alla, både män och kvinnor, oavsett ålder, som är svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige är välkomna som medlemmar. Tillsammans bygger Sveriges beredskap – Totalförsvaret!

Läs mer om att bli bilkårist

Har man rätt att vara ledig från jobbet för att utbilda sig?

Nej, det finns ingen lag som ger dig rätt att vara ledig under utbildningen. Däremot ger många arbetsgivare sina anställda ledigt för utbildningen. Om man utbildat sig för en befattning i Hemvärnet deltar man i årliga övningar med förbandet och då har man rätt till ledighet för att tjänstgöra i Försvarsmakten. Rätten regleras i lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m. Hemvärnssoldater tjänstgör normalt endast under kortare krigsförbandsövningar om 4-13 dagar per år, beroende på befattning.

Hur gammal kan man vara för att gå med i Hemvärnet?

Kravet är att du är svensk medborgare och över 18 år och du kan vara med till och med du blir 70. I normalfall får man gå med fram till dess att man är 58 år, men även här görs bedömningar från fall till fall.

Behöver jag körkort för att bli medlem?

Om du vill engagera dig som förare i den civila krisberedskapen krävs det att du har en viss körkortsklass och vill du utbilda dig till förare inom Hemvärnet så krävs det lägst B-körkort. Men för att bli medlem i Bilkåren behöver du inte ha körkort.

Vilken ersättning får jag när jag går kurs?

Alla kurser för att utbilda sig till befattningar och uppdrag i totalförsvaret är kostnadsfria. Under utbildningen får du fri mat och logi samt ersättning för resan till kursplatsen. Du får också en viss ersättning, på vardagar (eller helger om du skulle jobbat) får du en summa motsvarande din sjuklönegrundande inkomst (SGI). Denna summa är max 1295:-/dag för 2023. Om du går en helgkurs får du en mindre ersättning på 146:-/dag.

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

Visa ditt engagemang som bilkårist!

Bilkårens shop
@Bilkaristen

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren

Gör verklig nytta

Gå med i bilkåren