Lastbilskurs igen, men från ett annat perspektiv

Skrivet den 11 november av Bilkåristen

Övningskörning
Kan se tillbaks på en händelserik och rolig kurs i Halmstad, som dock stundtals var ganska kämpig. Högt tempo från första början. Ett brokigt gäng deltagare från Skåne till Norrbotten. Första delen var främst fokuserad på C-teorin, teknik och körning, att bli vän med lastbilen. För mig som tog B-kortet på 70-talet har mycket förändras. Dagarna var fullspäckade och på kvällarna satt vi vid datorerna och svarade på massvis av frågor. Ett bra sätt att lära och ta in.
Inför själva C-provet var vi nog alla ganska nervösa. Blev inte bättre av att de frågor jag fick upp inte alls stämde med de jag hade pluggat på datorn. Innan. Jag satt tiden ut och hade inte tid att gå tillbaka och kontrollera. Har nog aldrig känt en sån osäkerhetskänsla efter ett prov. Men… det gick bra, jag fick godkänt.

Del två var mer inriktad på körning och hantering av lastbilen. Vi bogserade, skruvade loss däck, provade på att både bogsera och bli bogserade. Rullflaksdelen var kul. Vi finjusterade teorin inför den utökade säkerhetskontrollen. Lastsäkring och uträkningar av lastvikter tyckte en del var lite krångligt. Fordonsmarsch till Skåne var ett roligt inslag. Det är inte alltid så lätt att hålla ihop ett stort antal fordon.

En väldigt uppskattad dag var den sk slutmanövern. Vi åkte ut till ett skjutfält med alla lastbilar. Där hade instruktörerna ordnat med stationsuppgifter; ta av och lasta på rullflak, daglig tillsyn, räkna laster på BK 2 och 3 väg, träna utrymning med stridsutrustning på, svara på en massa frågor på ev fel som kan uppstå på lastbilen mm. På eftermiddagen skulle vi uppsöka olika platser med lastbilen utifrån koordinater och besvara frågor..

Dagen efter började vi med uppkörningarna. Alla hade extra pirr i magen. Jag var en av två som fick börja. Hur mycket man än har tränat så kan det lätt hända att man får en sk blackout eller tunnelseende och kanske glömmer någon detalj som man annars aldrig skulle glömma. Man vet inte vad trafikinspektörerna skriver i sina protokoll under tiden. Själva uppkörningen gjordes både i inner-ytterstad och på motorväg. Jag fick också backa in på en mindre väg. Efter det sa inspektören ”nu åker vi hem till regementet”. Jag tänkte, ”är det redan slut”, men sa naturligtvis inget. När man sen hör ordet grattis av inspektören blir man jätteglad och all spänning släpper. Jag erbjöd honom t o m en puss, men eftersom jag var extremt förkyld valde han att ha den innestående.

Sista utmaningen var värdeberäknad mängd 1000p. Ett ganska mastigt ämne när alla uppkörningar var avklarade och vi hade börjat se fram mot hemresan. Men, har man gett sig in i leken så får man leken tåla den, inte ge upp. Under hela tiden nere i Halmstad hade vi ”fri” tillgång till våra instruktörer. De var verkligen engagerade och hjälpsamma. Är alla Bilkårens instruktörer som de vi hade, så vill jag gå fler kurser

Ann-Sofi Andersson
Kursäldste
Karlstads Bilkår

Bilkåren - något för mig?

Bilkåren rekryterar och utbildar fordonsförare till Sveriges totalförsvar, dvs frivilliga till både det militära och det civila försvaret. Våra medlemmars engagemang bidrar till viktiga samhällsfunktioner. Vi gör skillnad på riktigt när det verkligen behövs.

Vi är ca 5400 medlemmar som är med i 49 kårer spridda över hela landet. Alla, både män och kvinnor, oavsett ålder, som är svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige är välkomna som medlemmar. Tillsammans bygger Sveriges beredskap – Totalförsvaret!

Läs mer om att bli bilkårist

Har man rätt att vara ledig från jobbet för att utbilda sig?

Nej, det finns ingen lag som ger dig rätt att vara ledig under utbildningen. Däremot ger många arbetsgivare sina anställda ledigt för utbildningen. Om man utbildat sig för en befattning i Hemvärnet deltar man i årliga övningar med förbandet och då har man rätt till ledighet för att tjänstgöra i Försvarsmakten. Rätten regleras i lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m. Hemvärnssoldater tjänstgör normalt endast under kortare krigsförbandsövningar om 4-13 dagar per år, beroende på befattning.

Hur gammal kan man vara för att gå med i Hemvärnet?

Kravet är att du är svensk medborgare och över 18 år och du kan vara med till och med du blir 70. I normalfall får man gå med fram till dess att man är 58 år, men även här görs bedömningar från fall till fall.

Behöver jag körkort för att bli medlem?

Om du vill engagera dig som förare i den civila krisberedskapen krävs det att du har en viss körkortsklass och vill du utbilda dig till förare inom Hemvärnet så krävs det lägst B-körkort. Men för att bli medlem i Bilkåren behöver du inte ha körkort.

Vilken ersättning får jag när jag går kurs?

Alla kurser för att utbilda sig till befattningar och uppdrag i totalförsvaret är kostnadsfria. Under utbildningen får du fri mat och logi samt ersättning för resan till kursplatsen. Du får också en viss ersättning, på vardagar (eller helger om du skulle jobbat) får du en summa motsvarande din sjuklönegrundande inkomst (SGI). Denna summa är max 1295:-/dag för 2023. Om du går en helgkurs får du en mindre ersättning på 146:-/dag.

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

Visa ditt engagemang som bilkårist!

Bilkårens shop
@Bilkaristen

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren

Gör verklig nytta

Gå med i bilkåren