Halkat runt i augusti

Skrivet den 27 augusti av Bilkåristen

IMG_2002[1]

De flesta som varit på en eller flera kurser i Bilkåren skulle skriva under på att det är rätt kul att gå på kurs, eller hur? Några som ägnat många, många, många veckor åt att själva gå på kurs (och därutöver hålla i kurser) är våra instruktörer, och även de tycker det är kul med kurs fortfarande.

IMG_2006[1]Som instruktör måste man ständigt utvecklas, ny kunskap om nya områden, idéer på hur man kan utveckla sin pedagogik, nya kompetensområden utifrån nya krav är några exempel. Denna helg är vi ett gäng som vidareutbildar oss till TÖP-instruktörer. TÖP, som står för trafikövningsplats, ingår ju som utbildningsmoment i alla Bilkårens fordonsutbildningar och det finns helt enkelt för få bland Bilkårens fordons/bandvagnsinstruktörer som har TÖP-kompetens.

IMG_1995[1]Därför har vi sökt denna veckoslutskurs i Halmstad. En hel dag har vi varit på halkbanan. Vi har fått massor av egenträning på att köra Tgb30, PB8, bandvagn och personbil på halka. Undanmanövrar, rakbromsning och kurvor, ja ni vet. Men vi har också fått öva på att instruera och ge feedback som övningsledare på halkbanan. På några få sekunder ska man kunna se vad som gick bra, eller inte bra, och ge konstruktiv och bra feedback till föraren för att denne ska kunna bli ännu bättre. Inte alltid så lätt.

Efter åtta timmar på halkbanan var vi rätt nöjda. Det har varit nyttigt och lärorikt, men också jäkligt kul!

Instruktörsgänget på kurs

IMG_2004[1]IMG_2003[1]

@Bilkaristen

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren