Skrivet den 05 oktober av Bilkåristen
Vi börjar med de goda nyheterna först, samtliga deltagare på grundkursen i Härnösand klarade kursen och är nu godkända förare på Bv206 under barmarksförhållanden. Block två av denna mycket roliga och intensiva kurs har innehållit både saker som vi hade under block ett och helt nya saker. Mycket fokus låg på körning i mörker vilket vi alla kände var nyttig lärdom att ha med sig hem.
Det var roligt att komma till Härnösand och träffa de nya vänner man hade lärt känna under block ett. Samtliga deltagare från block ett återkom till tvåan vilket gjorde att vi än en gång hade jämna par i varje fordon. Även denna gång började vi med teori. FM FG 1000 rivstartade vi med på måndagen och även om vissa av oss inte kände att det fanns någon logik i det så lyckades Amos ta oss alla igenom utbildningen med godkänt resultat på provet.
Första körning vi gjorde med våra bandvagnar var till halkbanan. Att köra på denna med bandvagnarna var en mycket annorlunda upplevelse som vi är glada att ha provat på eftersom det visar fordonets uppträdande när fästet är mindre bra. Eftersom vår kursledning var så förutseemde så fick vi även köra minibuss på halkbanan vilket gör att vi även fick med det på vårt förarbevis. Militära trafikregler inklusive grunderna i mörkerkörning och vilka regler som gäller för oss när vi kör fordon i militär skrud lyckades våra eminenta instruktörer få in i våra huvuden på något sätt. Ingen av kursdeltagarna behövde omprov för att klara nåt av de prov vi genomfört under kursens gång.
Körövningar på “körplan” fortsatte vi med. Serpentin både raka och i cirkel, konbanor att backa oss igenom mellan träd och buskar, vändning på väg, vänding på väg med tillgänglig ficka, stridsbärgning i rolig (läs brant sluttande) terräng avlöste varandra i ett bra flöde. Allt eftersom pushades vi till att genomföra övningarna snabbare och snabbare men alltid med fokus på att det skulle ske säkert. När vi tyckte att vi kunde dessa övningar så fick vi göra om dem i mörker vilket gav oss en helt ny upplevelse. Att köra cirkelserpentin med avskärmad belysning och med möte i så hög fart som möjligt var roligt, även sen banan började bli lite sönderkörd och vissa svängar var djupa gropar, men det var ju del i utmaningen att köra fort men säkert.
Vägkörningsövningar med omkörningar, vändning på väg, flygvarning (hitta och köra in i på dold plats) m.m. gjordes också, i dagsljus, i mörker med full belysning och med avskärmad belysning. När vi gjorde detta i mörker fick vi också vår enda skarpa bandkrängning, den gick dock väldigt smidigt att åtgärda trots att krängningen hade gått inåt men med många arbetsvilliga personer så går det mesta att lösa snabbt och bra.
Det som de flesta var överens var roligast var våra orienteringsövningar, vi hade en i dagsljus och en i mörker där vi enskilt i varje vagn fick söka upp kontrollerna. Det blev olika vägval och olika strategier från vagn till vagn men vi tyckte alla att det var roligt att verkligen få planera all vår körning helt själva. När vi närmade oss slutet så kom vi till övningsdygnet, det innehöll gruppvis långmarsch till Hemsö där vi besökte Hemsö fästning och sedan gruppvis marsch tillbaks till Härnön där vi fick em del uppdrag och utsattes för olika problem som eldöverfall och trafikolyckor för att slutligen påbörja vården av våra bandvagnar.
Efter block etts berg- och klippblockskörningar så var all terrängkörning vi ägnade oss åt under block 2 ganska enkel, men det kändes ok i alla fall särskilt när vi körde i mörker. Vi har under block 1 och 2 fått testa bandvagnarna ganska ordentligt, det var många med mig som blev förvånade över vilken terrängkapacitet Bv206 verkligen har.
Denna kurs var minst lika trevlig och rolig som den första delen var och vi hade ju lyckats få vissa rutiner under block 1 som vi hade med oss in i block två. Nu är det bara se till att vi alla får in rutiner på våra hemförband också. Härnösand är en trevlig med allting nära till hands och varierande övningsterräng. Den kursledning som har haft ansvar för att tillse vår utbildning har varit mycket kompetenta och visat både humor och allvar i en lämplig blandning.
Jag önskar alla mina kurskamrater en god fortsättning i sitt bandvagnsliv, även ni som kör barmark i stort sett året runt. 😉
Patrik Persson, kursdeltagare GkBvHärnösand 2015