Fyra veckor med bandvagn

Skrivet den 04 oktober av Bilkåristen

wp_20160919_005Den 13 augusti inleddes GK BV Del 1 i Härnösand – grundkurs bandvagn. Några av oss elever hade träffats tidigare under GU-F men för de flesta var det många nya ansikten. Vår första lektion inleddes med en presentationsrunda och vi var en salig blandning av studenter, ingenjörer, lärare, sekreterare och lastbilschaufförer m.m.

Del 1 innefattade bland annat mycket teknik, höga berg, branta skidbackar, träskliknande myrar, stadskörning och många skratt och lyckorus. Jag hade ingen aning om att bandvagnar var så spännande fordon och så fantastiskt roliga att köra.

Kursen trappades succesivt upp och det som inledningsvis nästan kändes omöjligt var, mot slutet av kursen, plötsligt rutinmässigt enkelt. Våra instruktörer lyckades hela tiden att hitta på nya, knasiga utmaningar och uppgifter och vi lärde oss snabbt att bandvagnarna klarar mycket mer än vad vi först trodde.

wp_20160823_014Något som däremot visade sig vara mycket svårt (men inte omöjligt) var myrkörningen – eller rättare sagt träskkörningen. Våra instruktörer tog med oss till en myr som såg ut som en lervälling. Den första bandvagnen slingrade sig fram ganska obehindrat men ju fler som ålade sig fram, ju träskigare blev myren och det slutade med att vi fick öva på att bogsera. Trots att vissa (läs: jag) hade väldigt svårt att komma fram genom myren så var det en fantastiskt rolig upplevelse och det var häftigt att se bandvagnarna nästan simma fram genom lervällingen.

Självklart blev bandvagnarna väldigt smutsiga och leriga efter den här simturen – något som våra kära instruktörer tyckte var lämpligt med tanke på att vi dagen efter skulle börja med vården. Vården innebar bland annat invändig och utvändig tvätt – och självklart såg våra instruktörer till att våra vagnar skulle vara så smutsiga och kladdiga som möjligt. Trots att vi vårdade vagnarna till sent in på natten höll alla god min. Det är svårt att vara sur när man jobbar med så underbara bandvagnar.

wp_20160822_005Två veckor senare inleddes del 2 och tempot höjdes rejält. Del 1 handlade mycket om att lära känna bandvagnarna, hur de fungerar rent tekniskt och vilka typer av hinder de klarar av. Del 2 handlade om att fördjupa våra kunskaper men vi fick också en ny liten kompis – nämligen släpkärra 1922. Inledningsvis var det dock oklart om kärran var en vän eller fiende då den vägrade att göra som jag tyckte att den skulle göra. Kärran ville verkligen inte backa som jag ville att den skulle backa och det tog bra många dagar innan vi kunde begrava stridsyxan och backa tillsammans.

I del 2 ingick även en tripp till halkbanan och det var en riktigt spännande upplevelse. När du halkar med en bandvagn är det väldigt lätt att glömma att det faktiskt finns en bakvagn också. Utöver halkbanan ingick även orientering, mörkerkörning med avskärmad och släckt belysning, fördjupad terrängkörning, ADR (hantering av farligt gods) och otroligt mycket bandvagnskörning överlag.

wp_20160919_010Tempot var väldigt högt och dagarna var långa. Mörkerkörningen kunde hålla på sent in på kvällen och morgonen därefter skulle vi upp och köra igen. Självklart var våra instruktörer noga med att vi trots det skulle få våra timmars sömn – även om det ibland hade önskats någon extra timme. I slutet av kursen fick vi order om att köra till en okänd plats som, efter en lång tids körning, visade sig vara Hemsö Fästning. Vi spenderade dagen där och fick lära oss allt om fästningen samt ladda batterierna inför kvällens vård. Nu gick tvättningen betydligt lättare då myrkörningen (alltså träskkörningen) hade uteblivit från del 2.

Dessa fyra veckor kan sammanfattas med två ord – fantastiskt roligt. Det här är något jag kommer att minnas för resten av mitt liv och snart börjar verkligheten som bandvagnsförare i hemvärnet. Jag kan verkligen rekommendera er alla som sitter hemma och funderar på att bli bandvagnsförare att ta kontakt med er lokala Bilkår. Det här är det roligaste jag har gjort i hela mitt liv och vet ni vad? Det behövs fortfarande fler bandvagnsförare! Tveka inte – ditt livs åktur väntar.

Jenny Ribsskog

Bilkåren - något för mig?

Bilkåren rekryterar och utbildar fordonsförare till Sveriges totalförsvar, dvs frivilliga till både det militära och det civila försvaret. Våra medlemmars engagemang bidrar till viktiga samhällsfunktioner. Vi gör skillnad på riktigt när det verkligen behövs.

Vi är ca 5400 medlemmar som är med i 48 kårer spridda över hela landet. Alla, både män och kvinnor, oavsett ålder, som är svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige är välkomna som medlemmar. Tillsammans bygger Sveriges beredskap – Totalförsvaret!

Läs mer om att bli bilkårist

Har man rätt att vara ledig från jobbet för att utbilda sig?

Nej, det finns ingen lag som ger dig rätt att vara ledig under utbildningen. Däremot ger många arbetsgivare sina anställda ledigt för utbildningen. Om man utbildat sig för en befattning i Hemvärnet deltar man i årliga övningar med förbandet och då har man rätt till ledighet för att tjänstgöra i Försvarsmakten. Rätten regleras i lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m. Hemvärnssoldater tjänstgör normalt endast under kortare krigsförbandsövningar om 4-13 dagar per år, beroende på befattning.

Hur gammal kan man vara för att gå med i Hemvärnet?

Kravet är att du är svensk medborgare och över 18 år och du kan vara med till och med du blir 70. I normalfall får man gå med fram till dess att man är 58 år, men även här görs bedömningar från fall till fall.

Behöver jag körkort för att bli medlem?

Om du vill engagera dig som förare i den civila krisberedskapen krävs det att du har en viss körkortsklass och vill du utbilda dig till förare inom Hemvärnet så krävs det lägst B-körkort. Men för att bli medlem i Bilkåren behöver du inte ha körkort.

Vilken ersättning får jag när jag går kurs?

Alla kurser för att utbilda sig till befattningar och uppdrag i totalförsvaret är kostnadsfria. Under utbildningen får du fri mat och logi samt ersättning för resan till kursplatsen. Du får också en viss ersättning, på vardagar (eller helger om du skulle jobbat) får du en summa motsvarande din sjuklönegrundande inkomst (SGI). Denna summa är max 1295:-/dag för 2023. Om du går en helgkurs får du en mindre ersättning på 146:-/dag.

48 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

Visa ditt engagemang som bilkårist!

Bilkårens shop
@Bilkaristen

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren

Gör verklig nytta

Gå med i bilkåren