Frivillig bussförare till Berga fick oväntade uppdrag

Skrivet den 07 juni av Bilkåristen

IMG_2220
Jag fick förfrågan om jag kunde ta en busskörning till Stockholm Berga. Det var ett gäng som skulle upp på övning i CBRN (kemiska, biologiska, radiologiska och nukleära hot) i fyra dagar.
Dag 1 startade vi vår färd från Elfsborgsgruppen på torsdag morgon till Berga, det var ett glatt gäng på 18 personer. Väl uppe i Berga blev vi mötta av ett väl bevakat område, på eftermiddagen tog vi alla en underbar promenad på området. Det är ett fantastiskt ställe, som jag inte haft tillfälle att besöka tidigare. Nere i hamnen låg två krigsfartyg; Visby och systerfartyget. Det kändes som om vi känt varandra i hela livet. Ett välkomstmöte blev det också från ledningen. Slutligen kvällsfika och lite sömn.

Andra har dom andra tre grupperna från norr till söder också anlänt och, tro det eller ej, alla lika underbara människor. Det måste vara något speciellt att tillhöra denna CBRN grupp som inte funnits så länge. Jag körde runt grupperna med bussen till olika stationer, men var mest på saneringsstationen. Nyfiken som jag är fick jag delta i övningen. Vi byggde upp en saneringsstation med en bana där man sanerade mäniskor och duschar med mycket mer. Vi åt lunch och middag i det gröna varje dag – underbart. 14 timmar blev det innan kvällsfikat.

Tredje dagen. Åter uppställning kl. 08:00 för ännu en dag i samma tempo. Blev placerad i saneringsduschen, hade aldrig drömt om att få vara med om detta när jag statade resan hemifrån, tur att man inte är blyg. I skyddsdräkt och 26-28 grader varmt, spännande värre, vilket jobb dessa mäniskor får genomlida. Men när den kalla avspolningen från vattenslangen kom var det riktigt skönt, där stod man gärna en stund. Fram emot eftermiddagen var det återställande av allt material, rivning av sjuktält och lastning på lastbilen. Alla hittade sin plats så återställandet gick så smidigt. Träffade också två underbara tjejer som körde lastbilen. Det blev 14 timmar idag också, städning av bussen för hemfärden i morgon och hann även med en pratstund under kvällsfikat.

Fjärde dagen startade med att packa bussen kl. 06:30, sedan frukost, och en jättebra utvärdering av övningen från ledningen. Jag trodde att jag upplevt en hel del i övningsväg, men ICKE, det var längesedan jag var på en så varm (+30) och rolig övning. Längesedan jag skrattade så mycket.

Hemresan gick jättebra, vi stannade och åt lunch på en fästning med utsikt över vattnet utanför Jönköping och åt glass. Vill tacka för att jag fick vara med och uppleva detta, ett stort tack till ledningen och alla instruktörer – ni var helt fantastiska.

Yvonne, Lindome Bilkår

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren