Etapp ett klar

Skrivet den 19 maj av Bilkåristen

takbild

Deltagarna på grundkurs Bandvagn i Villingsberg som vi bloggade om för snart två veckor sedan har påpekat för kursledningen att Karlskrona, Markaryd och Göteborg ligger längre söderut än Linköping. Och det får vi väl hålla med om och det ger oss anledning att blogga lite så här när första etappen är slutförd.

Idag ryckte vi ut från första delen av bandvagnskursen. Vi är nog alla, både elever och kursledning, lite småtrötta efter två intensiva kursveckor och ser fram emot att komma hem några veckor innan det är dags att gå vidare med del 2 i juli. Men vi har lärt oss mycket och skrattat mycket.

Alla kursdeltagarna är nu lite småkära i detta fantastiska fordon. Inlärningskurvan har varit brant. Från att börja styra runt bandvagnen bland koner på en körplan till att reka och göra vägval i orörd terräng. Imponerande. Det som toppar är nog ändå myrkörningen. Där behövde det inte riggas några bärgningsobjekt, det skötte deltagarna själva, så det blev mycket praktik. Och allra mest skrattade vi nog när Henrik satte fast sina stövlar i mossen och klättrade runt på vagnen i strumplästen.

Vi har också hunnit med stadskörning och ganska många teknikpass med målsättningen att kunna göra särskild tillsyn på alla vårdpunkter. För en del har det känts bekant att greja i motorrummet, medan det för andra var första gången som man började gräva i motorn. Sen har vi övat orientering med koordinater på UTM-nätet och haft sjukvårdstjänst.

Nu laddar vi alla för de kommande veckorna i juli. Då blir det ännu mer terrängkörning och vi ska också koppla på bandvagnskärran. Vi återkommer och berättar mer då.

Kursledningen på bandvagnskursen i Vllingsberg

@Bilkaristen

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren