Erfarenheter från branden

Skrivet den 19 januari av Bilkåristen

20140815_080650
Igår samlades några bilkårister från olika delar av landet, alla med det gemensamt att de varit med och gjort insatser under branden i Västmanland i somras. Det var deltagare med avtal med Hemvärnet, överenskommelser med Svenska Kraftnät, Trafikverket och från en ledningsgrupp inom MTE i Borås, dvs medlemmar med både militära avtal och civila överenskommelser.

Sommarens tragiska händelse har skapat ett unikt tillfälle att för oss att se hur det vi rekryterar till och utbildar för fungerar i ett skarpt läge. Det blir också ett tillfälle att se hur vi eventuellt behöver förändra rutiner och annat för att de bättre ska vara anpassade till den här typen av händelser.
Flera frågeställningar diskuterades; bl a behöver Bilkåren en egen organisation för att hantera insatser? Hur ska uppföljningen av bilkåristernas insatser ske? Saknas något i utbildningen för att ni skulle klara uppgiften samt en fråga som handlade om risker i samband med insatsen.
branden grparb
branden grparb 2
Jag tycker att vi fick med oss väldigt mycket bra synpunkter och idéer. För vår del i centralstyrelsen handlar det nu om att fundera ett varv till kring det som kom fram och hur vi ska ta tillvara det på bästa sätt. Jag är jättenöjd med dagen!

I samband med den här uppföljningen hade vi genomfört en enkätundersökning bland dem som svarat att de deltagit i insatsen. Av den kan man bl a utläsa att i princip alla skulle ställa upp igen om det blev aktuellt, vilket naturligtvis känns oerhört roligt att veta. Någon skrev t ex ”Ställer absolut upp igen! Ett minne för livet, är en stolt Bilkårist!” Härlig läsning! Tack för idag och tack alla som varit med och gjort insatser!

Inger Karlsson, vice ordförande centralstyrelsen

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren