En mulen, men fantastiskt rolig helg på Trosta Parks övningsbanor

Skrivet den 20 april av Bilkåristen

Lördag morgon, klockan är strax före åtta och återigen sitter 21 förväntansfulla medlemmar i lokalen på Trosta Park och väntar på att Stockholms Bilkårs nya vidareutbildning, Civila körningar – Steg 2, ska starta. De flesta har sett bilder och filmsnuttar från pilotkursen i höstas samt från kursen helgen innan. Förväntningarna är höga, vädret är mulet, men vad gör det när man ska spendera en helg tillsammans med Stockholms Bilkår och avancerad körning.

backa slalom_Johan LangeFoto: Johan Lange

Förmiddagen passerade snabbt. Halva gänget började med halkkörning medan andra halvan finslipade detaljerna på körgården med bland annat slalom framåt/bakåt, fickparkering höger/vänster, vändning på väg och en smal passage som inte bara gick rakt fram. Allt för att se att föraren har koll på var bilen börjar och slutar samt vridpunkt. Efter förmiddagsfikat bytte grupperna moment och efter lunch blev det nya övningar nere på stora banan, mer slalom och test av bromssträckor fast nu på torr vägbana i hög hastighet. Hur många vet hur det känns att tvärnita i 110 km/h? En riktig nyttig erfarenhet och de flesta tänker en extra gång nästa gång de ska lasta bilen.

Under söndagen höjdes nivån ytterligare med slalom och sidoförflyttning i högre hastighet. Dessutom så byggde vi upp en konbana där tre bilar samtidigt är inne på banan och möts vid olika punkter, allt för att stressa förarna. Efter lunch blev det så äntligen eskortkörning.

eskort_ Caroline Sjögård Foto: Caroline Sjögård

Eskortkörning innebär extremt korta avstånd (0,5 sek) mellan bilarna. Kör du så normalt förlorar du körkortet! Förarna måste vara extremt fokuserade på att följa hjulspåren på framförvarande bil samtidigt som man ska ha uppsikt på vad som kommer längre fram, allt för att INTE bromsa! Bromsar en så är risken stor att man skapar en gummibandseffekt, för det syns inte på bromsljusen hur hårt föraren i framförvarande bil bromsar. Bara du trycker lite så kommer bromsljusen att tändas. Många nya bilar har förvisso en funktion där bromsljusen blinkar snabbt vid en mycket kraftig inbromsning (tvärnit), men det hinner man inte se när man kör med så korta avstånd. Det är inte alla som vill köra eskort och alla är heller inte lämpliga. Det är ansvarig på Trafikpolisen som i slutändan godkänner föraren. Denna gång hade vi tyvärr ingen från Trafikpolisen på plats. Det innebär att förarna kommer att vara med när MC-polisen kör sin avrostning nu under våren. Då får förarna dessutom ett tillfälle att köra ”på riktigt”, men utan passagerare.

Det var bara stora leenden efter genomförd utbildning. Även om vissa var lätt illamående. Det är deltagarna som sätter nivån på kursen, ju bättre de kör desto svårare blir övningarna. Många är placerade som fordonsförare inom Hemvärnet, vilket märks då de har en riktigt bra körteknik. Halkkörningen hanterades av instruktör från Active Driving och för avancerad körning hade vi hjälp av fd instruktörer på Säpo. Under söndagen fick vi även besök av Almir Rifatovic, Helsingborgs Bilkår och ordförande i Ungdomsrådet. När han ändå var i närheten så passade han på att svänga förbi för att höra mer om hur vi jobbar med ungdomar.

Under totalt fyra helger så har 60 medlemmar genomfört steg 1, 42 medlemmar genomfört steg 2 och 24 medlemmar har genomfört halkutbildning.

Vi kommer säkert snart tillbaka till Trosta Park. Stockholms Bilkår har fått förfrågan från KAK (Kungliga Automobil Klubben) att genomföra en liknande utbildning för deras medlemmar. Vi diskuterar även om att eventuellt erbjuda en liknande utbildning för samtliga Stockholms Bilkårs medlemmar, men då till självkostnadspris. Denna gång var kursavgiften 1.500 kr per deltagare (som medlemmen själv står för) övriga kostnader står Stockholms Bilkår för. 🙂

Anna Ersson, Stockholms Bilkår

 

@Bilkaristen

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren