En kurs med spänning!

Skrivet den 15 oktober av Susanne Wieselgren

För att blir elverksoperatör i Bilkårens och FAKs gemensamma pool för våra Motor och transporenheter* så börjar det med en fyradagars grundkurs. Utbildningen är förlagd till Åsbro kursgård, energibranschens utbildningsanläggning utanför Hallsberg. I början av oktober besökte jag en av våra kurser som var i full gång.

Jag mötte fyra intresserade deltagare från FAK och Bilkåren. De var just på väg att lära sig hur de stora elverken fungerar. Instruktörer var Benny som arbetar på Åsbro kursgård och Tomas från FAK. En genomgång av de olika modellerna stod på agendan när jag kom. Allt från de lite mindre till de större elverken. Det är många knappar, rattar och instrument att hålla reda på. För mig rena grekiskan men för eleverna verkade det inte var några större svårigheter. När instruktörerna sedan berättade att eleverna själva under eftermiddagen skulle köra igång elverken och ha koll på alla instrument uppstod en viss oro. Jag är helt övertygad att det gick bra.

 

Det här gänget blir ett fint tillskott till våra förarpooler för MTE.

Susanne Wieselgren, ansvarig för Bilkårens civila utbildning

*MTE, en Motor och transportenhet är en förarpool med uppdrag åt länsstyrelsen

 

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren