En helg med påfyllnad

Skrivet den 01 februari av Bilkåristen

IMG_0248[1]
Den gångna helgen har vi som är civila bandvagnsinstruktörer i Bilkåren varit samlade i Älvdalen för kompetenshöjning. En av många Bilkårshelger som fyllt på med kompetens, men kanske allra mest med energi. Energi till det fortsatta frivilliga engagemanget som kommer från att få göra roliga saker tillsammans med roliga, trevliga människor.

Alla som varit på Bilkårskurs vet att man träffar trevliga människor som man delar upplevelser och skratt med. Och alla som kört bandvagn vet hur jäkla kul det är. Särskilt på snö.
IMG_0253[1]
Vi har förstås fått köra en hel del, i lössnö, i skogen, upp och ner i backar, på halkbana mm. Men vi har också repeterat sjukvård, HLR och bårkörning i bandvagn. Det är ingen enkel uppgift att i meterdjup snö undsätta medvetslösa personer ur en bandvagn som står djupt nere i ett dike. I mörker. Nyttig och bra övning, även för instruktörer. Och vi fick beröm för vårt agerande av sjukvårdsinstruktören Susanne.
IMG_0251[1]
Nu är vi laddade och påfyllda för att ta oss an våra civila bandvagnskurser under året!

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren