Det här visste du inte att vi gör i Bilkåren – också!

Skrivet den 06 oktober av Bilkåristen

ssm
Under sensommaren har jag för Bilkårens räkning deltagit i SSM (Strålsäkerhetsmyndighetens) övning “Lilian”. Det görs tillsammans med Lottakåren och Blå Stjärnan. Först har vi ett förmöte, då vi gör upp planerna om vem vi ska åka med och vart vi ska. Naturligtvis friskas minnet upp, så vi vet hur vi ska göra, och får material o.dyl. (Plus en härlig måltid!)

På övningsdagen steg jag upp “jättetidigt” för att först hämta mina två kompisar och sen köra till trakterna av Hässleholm. Där besökte vi tre lantbrukare, som i förväg var vidtalade om att vi skulle komma. Det hela gick sen ut på att man samlade in gräs från beteshagar, och detta görs efter noggranna instruktioner. Lantbrukarna är oftast positiva till detta. För vad det går ut på är ju, om det blir ett skarpt läge, dvs kommer nedfall från exempelvis ett havererat kärnkraftverk, då ska vi kunna rycka ut och ta prover för analys med kort varsel.

Det gäller att ha storstövlarna på, för man vet inte vad man trampar i ibland! Det blir ju en utflyktsdag, och vi hade tur med vädret, så när morgondimman skingrats, blev det strålande solsken. När vi samlat in det gräs vi skulle ha och paketerat det enligt konstens alla regler, var det så dags för det medhavda fikat. Sedan åkte vi tillbaka hem och lämnade proverna för vidare transport till Labbet i Malmö, där det skulle analyseras.

Några dagar senare var det uppföljning och vi fick gott betyg, vi hade skött oss som vi skulle!

Jag har också deltagit i bilbältesräkning för NTF. Man ska se hur många som använder sitt bilbälte under färden. Det prickas av i tabeller med förare, manliga och kvinnliga, passagerare och barn i bilen. Tre timmar ska man räkna, helst alla som kommer förbi. Och det är bestämt i förväg var och när man ska räkna. Det blev en kanondag med strålande solsken. Mesta tiden var jag ensam och man koncentrerar sig så att man blir snurrig i huvudet till sist. En och annan förbipasserande gående undrade vad jag gjorde. “Det är bra” sa dom. “Du kollar inte hastigheten också?”. Det var 30 där jag satt, och det var nog många som inte höll den begränsningen!

Det är inte alltid så lätt att se om folk har bältet på eller inte, men det finns en tabell för det också. Jag tycker nog de var rätt duktiga med att ha bältena på, men en och annan hade det inte! Fy! Där var även barn som inte satt bältade!?! Vad tänker man på?

Det här tror jag ligger till grund för trafiksäkerhetsarbetet i NTF, och vi i Helsingborgs Bilkår har deltagit länge i detta. Kul att få göra en insats!

Rose-Marie Nilsson, Helsingborgs Bilkår

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren