Bilkårister rapporterar från AÖ15

Skrivet den 26 augusti av Bilkåristen

Måndag. Vi träffades på garnisonen klockan 0900 för att hämta ut fordonen (Pb 8), bår 2 + Natobår. Sen käkade vi lunch innan vi körde upp till F7 Såtenäs för genomgång av övningsområden och morgondagens schema.

Tisdag. Tidig frukost, tillbaka till Göteborg och hämta sårskademarkörer som skulle upp till Kvarn och Såtenäs. Det blev en riktig långkörning med sprintern den dagen på ca 650 km. Tillbaka till F7 lagom till middagen och sen genomgång av fordonen och tankning så att allt är klart inför Onsdagen.
AÖ16
Onsdag. Inga planerande körningar. Häng på luckan (fika) tillsvidare, strax efter 1800 kom det en körning. Hämta en markör som helt mirakulöst tillfrisknat från en allvarlig skallskada. Genomgång inför morgondagens turer och fler uppgifter än tidigare då vi nu också kommer att få ta hand om transport av de eventuella skarpa skador som kan tänkas komma att uppstå. Nu börjar det dra ihop sig. Men nu blir det sängen för vi har nog en lång dag framför oss imorgon.

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren