Bilkårister på nationell fält-elövning

Skrivet den 15 april av Bilkåristen

bv 3
”Under inledningen av veckoslutet drog ett kraftigt oväder in över Skandinavien med stormbyar och underkylt regn. Temperaturen föll och konsekvenserna blev en s.k. isstorm med stora skador som följd. Tusentals hushåll är fortfarande utan ström, ……….”

Texten ovan är hämtad från inledningen av scenariobeskrivningen för Svenska Kraftnäts (SvK) fältövning som pågår under veckan på Åsbro Kursgård. Här övar Jämtkraft och Skellefteå Kraft personal att tillsammans med SvK´s insatssyrka och frivilligresurser bygga två stycken 130 kV ledningar a´ 8 stolp inklusive lindragning.

Från Bilkåren och FAK ingår 6 st bandvagnsförare, som transporterar ut all stolpmateriel till respektive stolpplats. Stolparna som är mellan 27 – 33 meter höga, byggs bl.a. med hjälp av bandvagnens kran och vinsch.
bv 2
Övningen pågår hela denna vecka och är ett konkret exempel på när våra frivilliga förare gör konkreta insatser för elförsörjningen. Visserligen är det bara övning denna gång, men nästa gång kan det vara skarpt och då finns ett uppbyggt förtroende och samarbete mellan kraftbolag och frivilliga resurser.

Lars Carlsson, bandvangsinstruktör och medlem i Skaraborgs Bilkår
bv 1

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren