Bilkåren på plats i Älvdalen

Skrivet den 29 januari av Bilkåristen

 

IMG_0248[1]Vinter och Älvdalen är en självklar kombination i bilkårssammanhang. Varje vinter sedan många år är det bilkårister som genomför sin vinterutbildning på denna utbildningsplats. Vår vinterperiod i Älvdalen har pågått drygt en vecka och kommer att vara några veckor framåt. Det är många olika utbildningar, de flesta för våra civila uppdragsgivare, men vi har också en deltagare med på vinterdelen av fordonsinstruktörsutbildningen. Den kursen har efter väldigt måååånga veckor nu snart kommit till slutet och vi kan snart välkomna en ny militär fordonsinstruktör i Bilkåren.

 

Under den gångna helgen har våra civila bandvagnsinstruktörer varit samlade för kompetensutveckling. Det gänget har tittat på nytt utbildningsmaterial och rekat nya terrängavsnitt ute på Älvdalens skjutfält samtidigt som man håller sin egen kompetens uppe. En genomgång av utvärderingarna från förra årets utbildningar var också ett viktigt inslag för att se om det finns delar i våra kurser som vi kan förbättra.

 

img_2759Nu är det söndagskväll och det börjar droppa in deltagare till nästa kurs, en grundutbildning snö för våra frivilliga förare i Svenska Kraftnät, som börjar imorgon bitti. De kan se fram emot att få köra bandvagn i snö, lära sig använda motorvärmaren med blåslampa, köra på halkbana och orientera i snötäckt terräng i både dagsljus och mörker. De kommer att ha kul! Sen rullar det på med olika kurser under de kommande veckorna.

 

Det är ändå nåt speciellt det här med vinterutbildning…

 

Hälsningar från Älvdalen

 

Eva

img_2756

@Bilkaristen

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren