Bandtraktor – dags för repetition!

Skrivet den 13 april av Bilkåristen

IMG_0178[1]Anländer kursgården i Åsbro på söndag-kväll, rummet står klart, bara att lägga huvudet på kudden.
Måndag
Samling 08.00. Iordningsställande av fordon, tog lite tid för det saknades vätskor mm.
Körning i hinderbanan var en utmaning. Många matstopp som vanligt, passar när man jobbar i skogen.
Tisdag
Efter frukost, går vi igenom servicehandböcker och kollar igenom vad man bör kolla upp dagligen och efter behov på bandtraktorerna. Vi har övat på kranen och kopplat till vagn, övat en del på att backa med vagn, ganska svårt. Mycket vibrationer i vagnen i dag, resulterade till många buskbesök.
Onsdag
I dag var det eldprovet, jag och Leif flyttade en cementstolpe med två bandtraktorer samtidigt, den vägde massor med ton. Samspelet testades till 100%.
Torsdag
Vi har övat vinsch med vagn och avslutat med att skruva isär en stolpe och samtidigt flyttat med kran. Eva och Inger från Bilkårens styrelse kom på besök. Dagen avslutades med en fantastisk middag i restaurangen.
Fredag
Avslutning och vård av fordon.

Anita Rundlöf, medlem i Göteborgskåren och frivillig bandtraktorförare för Svenska kraftnät
IMG_0181[1]

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren