Även instruktörer behöver repa

Skrivet den 02 april av Bilkåristen

Denna helg träffas våra civila bandvagnsinstruktörer i Villingsberg för egen repetition och kompetensutveckling. Vi kan lova att instruktörer tycker detta är lika skoj som deltagarna på vilken bandvagnskurs som helst.

Denna gång har vi ägnat nästan en dag till utbildning i ESA, elsäkerhetsanvisningar, som är ett nytt krav för alla förare med avtal med Svenska Kraftnät. From med i år kommer det att ingå i grundutbildningsstegen och för alla förare som redan finns i poolen kommer det att bakas in i rep-kurser framöver.

IMG_1423

IMG_1425

Sen har vi borrat ned oss djupt i kranar och vinschar av alla möjliga modeller. Just nu har vi så många olika modeller så det är fullt sjå at hålla reda på huvudströmbrytare, olika reglage för kraftuttag och manövrering och säkerhetsfrågor. Vajer, block och linlåsskivor älskar vi också. Problemlösning när vi dragit ned dåliga träd utan att få dem över oss själva eller bandvagnen.

IMG_1427

Och vad är det bästa en lördagskväll? Terrängkörning med orientering förstås. Det vet alla bandvagnsförare. Lördagsmys på riktigt. Ikväll körde vi en och en i bandvagnarna till olika punkter på övningsfältet och rapporterade över radio när vi hittat dem. Och, ja. Någon fick bandkrängning också. Precis som det brukar på en bandvagnsorientering en lördagskväll i Villingsberg.

IMG_1430

Nu ser vi fram emot att träffa alla deltagare på årets bandvagnskurser i Villingsberg!

Hälsningar instruktörsgänget

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

50 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren