Allhelgonahelg på Trosta Parks övningsbanor med Stockholms Bilkår

Skrivet den 03 november av Bilkåristen

image1image6
När man väl har fått körkortet i handen så tänker man sällan på behovet av vidareutbildning. Allt känns så självklart. Åren går och oftast går det som det var tänkt, men när det går fel och du har en bråkdel av en sekund på dig att fatta ett beslut. Blir det då rätt beslut? Och har du rätt körstil? Ett vanligt fel är att man sitter för långt från ratten eller har sätet för mycket bakåtlutat, vilket innebär att när man bromsar för fullt så kommer man trycka sig själv ur stolen och då är det inte lätt att ratta rätt. 


Stockholms Bilkår har många civila köruppdrag och därför ser vi en gång per år till att erbjuda våra medlemmar möjligheten att delta på en halvdags halkutbildning till en mindre kostnad. Den brukar vara mycket uppskattad och det är försten till kvarn som gäller. Tidigare år så har vi varit på Gillingebanan, men i år ville vi även testa en vidareutbildning för de förare som ingår i våra köruppdrag där det finns en högre risk som ställer högre krav på föraren. Gillingebanan räckte inte riktigt till. Istället hyrde vi övningsbanorna på Trosta Park under sista helgen i oktober. Halkkörningen hanterades av instruktör från Active Driving och för avancerad körning hade vi hjälp av instruktörer från Polishögskolan, Trafikpolisen och Säkerhetspolisen.


Utbildningen i avancerad körning var mycket uppskattad av samtliga förare och instruktörer även om det var långa dagar. Svårighetsgraden höjdes hela tiden. Första dagen var det halkkörning och olika körgårdsövningar; slalom framåt och bakåt, fickparkering, vända och smal passage. Dagen avslutades med en tävling i slalom först bakåt och sedan framåt. Andra dagen blev det mer avancerade körgårdsövningar, undanmanöver och parallellslalom. Denna gång bara framåt men i betydligt högre hastighet, dock med en vändning samt byte av bana på vägen tillbaka. Allt för att stressa förarna och koppla på tävlingsinstinkten, men ändå tvingade dem till att samarbeta då de hela tiden behövde ha koll på varandra. Dagen avslutades som vanligt vid civila körningar med tank och tvätt av samtliga fordon. Förvirringen blev total bland taxibilarna på Statoil Arlanda när det kom in 13 bilar som i rask takt tankades, för att sedan stå i en lång kö in till biltvätten. Det är fantastiskt vad smidigt det går med rutinerade bilkårister. Utbildningen var som sagt en pilot och den kommer nu utvärderas.

Anna Ersson, Stockholms Bilkår

 

min bilkår

instagrams

@Bilkaristen

utbildningar i urval

nyheter

hitta din kår

49 kårer över hela Sverige. Det finns alltid en kår för dig!

Hitta din närmaste kår i listan.

tidslinje

1939

började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång.

Den 7 juni 1939

kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942

samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943

Riksförbundet får bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och de första lastbilskurserna genomförs på T2 i Skövde.

1950-talet

Bilkårens emblem kommer till där de tre trianglarna symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1966

SKBRs riksmöte antar motionen ”lex reflex” som gick ut på att få en lag som gällde allmän skyldighet för alla gående som vistas på väg i mörker, att vara försedda med reflex. Senare uppvaktar man dåvarande kommunikationsminstiern Olof palme i ärendet.

7 februari 2009

genomfördes en extra riksstämma i SKBR. Delegaterna röstade för det historiska förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren.

Bli bilkårist

Vill du bli Bilkårist?

Om medlemskap i Bilkåren